مازندران

مازندران و روابط خارجی در سال 98

شناسه خبر: 71673 سرویس: استانها

سال گذشته هیات‌های مختلفی از کشورهای دور و نزدیک به مازندران سفرکردند،توافق های نامه متعددی امضا شد و برخی از این توافق نامه ها عملی شده و منجر به مبادلات تجاری یا فرهنگی شد.


روابط خارجی، فصلی از شکوفایی و مسیر توسعه برای هر کشور و منطقه‌ای است، در روابط خارجی است که می‌توانیم توسعه صادرات و ارزآوری را رقم بزنیم، مازندران سال‌هاست از نمایندگان هیات‌های تجاری مختلف، میزبانی می‌کند. مسئولان استان هم هر از گاهی در شکل هیات تجاری به برخی کشورها از جمله روسیه سفر می‌کنند که اغلب، حرف و حدیث‌هایی درباره نتایج این سفرها وجود دارد در سال ۹۸ سفر مسئولان مازندرانی به دیگر کشورها به حداقل، کاهش یافت تا از چالش‌های سفرهای اینچنینی کاسته شود، استاندار مازندران در نیمه سال به روسیه رفت. اما در مازندران پذیرای چند هیات خارجی از کشورهای روسیه، اتریش، کره جنوبی و دیگر کشورها بودیم.

بهار روابط خارجی، وعده‌ای نیمه‌کاره

روزهای نخست اردیبهشت ماه سال ۹۸ بود که مسئول نمایندگی وزارت خارجه در مازندران، خبر از سفرهای متعدد هیات‌های خارجی به استان داد که عنوان "بهار روابط خارجی در مازندران" را به خود اختصاص داد.

اسرافیل امیری در اردیبهشت ماه سال گذشته عنوان کرده بود بهار سال جاری سه هیات تجاری از کشورهای پرتغال ، ارمنستان و روسیه به مازندران سفر می‌کنند.
وی یکی از برنامه های مهم در این زمینه را برپایی نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی استان همراه با برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در خرداد ماه با حضور هیات های مختلف سیاسی ، اقتصادی از دیگر کشورهاست عنوان کرد.
امیری وعده داد در خرداد ماه هیاتی از شهرداری شهر سنترا پرتغال به مازندران سفر خواهد کرد که در ترکیب آن مدیران و نمایندگان چند شرکت تجاری و سرمایه گذاری آن کشور هم حضور خواهند داشت.
امیری توضیح داد : برنامه دیگری که در بهار محقق خواهد شد سفر استاندار استان لری ارمنستان به مازندران است که پیش از این اعلام آمادگی کردند.
وی سفر هیات اقتصادی از استان ساراتف روسیه را هم از دیگر برنامه‌ها برای گسترش روابط خارجی مازندران برشمرد و گفت که این هیات هم برای سفر به استان برای ماه مرداد یا شهریور اعلام آمادگی کرده است.
رییس نمایندگی وزارت امور خارجه دعوت از استاندار مازندران جهت شرکت در اولین همایش اقتصادی خزر را هم از دیگر برنامه‌های گسترش روابط خارجی مازندران در سال ۹۸ معرفی کرد و افزود که این همایش هم مرداد ماه در ترکمنستان برگزار خواهد شد.
وی از اعلام آمادگی شهر مونترال سوئیس جهت عقد توافقنامه خواهر خواندگی با رامسر خبر داد و گفت که تحقق این موضوع هم از برنامه‌های سال ۹۸ در روابط خارجی مازندران است .
امیری افزود: همچنین در همین چارچوب همکاری بین شهرستان کلاردشت و شهر بیهاچ بوسنی هرزگوین نیز از موضوعاتی است که پیگیری شده و محقق خواهد شد.
رییس نمایندگی وزارت امور خارجه همچنین سفر سفرا و رایزنان بازرگانی سفارتخانه‌های مقیم تهران و سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به استان را هم از دیگر برنامه های این نمایندگی با هدف گسترش روابط خارجی مازندران در این سال اعلام کرد.
خرداد پر کار

بیستم خرداد ماه، نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی مازندران در ساری افتتاح شد و استاندار مازندران در این مراسم سخنرانی کرد.

نماینده عالی دولت در مازندران اظهار داشت: کارگزاران دولتی در این استان همه گونه همکاری برای صادرات محصولات غیر نفتی مازندران به خارج کشور با بخش خصوصی و صادرکنندگان خواهند داشت.
حسین زادگان گفت: زیرساخت‌های مناسب بندری، فرودگاهی و حتی ریلی برای صادرات در استان وجود دارد و قرارگیری در همسایگی کشورهای حاشیه خزر فرصت مناسبی را برای صادرات در اختیار مازندران قرار داده است.

هجدهمین اجلاسیه رؤسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر در بابلسر برگزار شد، در این دور از اجلاسیه اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر، علاوه بر پنج کشور ساحلی، مهمانان، نمایندگان و سرمایه گذارانی از کشورهای اسپانیا، افغانستان، پاکستان، عراق، ویتنام، ازبکستان و قرقیزستان نیز حضور داشتند.

۲۱ خردادماه نخستین همایش فرصت‌های سرمایه‎‌گذاری در ساری برگزار شد که میزبان برخی از مهمانان خارجی بود.

سفیر اتریش در رامسر در نیمه تابستان

هفتم مرداد ماه سال گذشته احمد حسین زادگان استاندار مازندران در نشست مشترک اقتصادی گردشگری با سفیر اتریش که در شهرستان رامسر برگزار شد رامسر را محور گردشگری، آمل را محور صنعتی و یکی از شهرهای شرق مازندران با محوریت گردشگری به سفیر اتریش جهت عقد تفاهم نامه خواهرخواندگی پیشنهاد داد.

وی با اشاره به اینکه رامسر را شهر جهانی می‌شناسیم و اگر بخواهیم در کشور شهری نمونه در حوزه گردشگری معرفی کنیم شهرستان رامسر است گفت: مازندران استانی ساحلی است که ۱۵ محصول نخست کشور را تامین می‌کند.

وی افزود: وجود خطوط ریلی، فرودگاه‌ها و بنادر فعال در این استان راه ارتباطی مناسبی برای تبادلات اقتصادی و گردشگری است.

حسین زادگان گفت: در شرق استان مازندران مباحث کشاورزی و در غرب این استان مباحث گردشگری و طبیعت گردی دارای ظرفیت‌های زیادی است.

استاندار مازندران در کنار مباحث علمی و اقتصادی، تبادلات گردشگری را مهم‌ترین مبحث این نشست دانست و گفت: رفع مشکلات روادید باید بطور جد پیگیری شود.

سفر استاندار مازندران به ولگاگراد روسیه

در مهر ماه، به دعوت رسمی آندری ایوانوویچ بوچارف استاندار ولگاگراد روسیه احمد حسین زادگان استاندار مازندران در رأس یک هیئت اقتصادی و تجاری عازم ولگاگراد روسیه شد تا در جریان این سفر نسبت به اجرایی و عملیاتی کردن ۱۱ بند از مفاد تفاهمنامه منعقده سال ۱۳۹۷ بین استانداران ولگاگراد و مازندران اقدامات لازم صورت گیرد.

دیدار رسمی با آندری بوچارف استاندار ولگاگراد روسیه، شرکت در جلسه مذاکرات بین جامعه تجاری مازندران و ولگاگراد روسیه، بازدید از دانشگاه کشاورزی ولگاگراد و مذاکره با مسئولان این دانشگاه را از جمله دیگر برنامه‌های استاندار مازندران و هیئت همراه در جریان این سفر سه روزه اعلام شده بود.

استاندار مازندران در دیدار با "آندری بوچاروف" استاندار ولگاگراد، به اراده روسای جمهور ۲ کشور در توسعه روابط ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: روابط میان ۲ کشور راهبردی و استراتژیک است، در همین راستا به دنبال تصمیمات روسای جمهور دو کشور، استانداران ۲ استان نیز باید در مسیر تعیین شده حرکت کنند و روابط خود را در بهترین سطح قرار دهند تا شرایط توسعه مناسبات فراهم شود.

استاندار مازندران با اشاره به قرار گرفتن این استان و ولگاگراد در کریدور شمال - جنوب و امکان دسترسی ولگاگراد از طریق بنادر شمالی ایران به آب‌های گرم خلیج فارس، افزود: از طرفی نیز دسترسی ایران از طریق رودخانه ولگا به آب‌های دریای سیاه و کشورهای اروپایی ظرفیت مناسبی را از همین طریق فراهم می‌آورد که نیازمند برنامه ریزی مناسب است.

حسین زادگان با اشاره به ضرورت عضویت دانشگاه ولگاگراد در اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه خزر، از استاندار ولگاگراد خواست که زمینه این عضویت را فراهم کند.


حسین زادگان همچنین به ظرفیت بالای گردشگری ۲ استان مازندران و ولگاگراد اشاره و راه اندازی تورهای گردشگری با کمک ۲ استاندار را ضروری اعلام کرد تا مردم ۲ کشور بتوانند با ظرفیت‌های گردشگری آشنا شوند و از آنها به درستی استفاده کنند.

وی ادامه داد: برای عملیاتی شدن این موضوع تدارک کارگروه‌های ویژه گردشگری با عضویت اقشار خاص نظیر رسانه‌ها و مدیران رسانه‌ها برای معرفی بیشتر ظرفیت ها پیشنهاد می‌شود.

حسین‌زادگان در این سفر، سرای تجاری مازندران در ولگاگراد روسیه را افتتاح کرد.

تکواندو سفیر کره جنوبی را به مازندران کشاند

۱۸ آبان یوجانگ هیان سفیر کره جنوبی به مازندران آمد و با استاندار مازندران دیدار کرد.

احمد حسین زادگان در دیدار با یوجانگ هیان، سفیر کره جنوبی در ایران گفت: مازندران قطب ورزش کشور است و تکواندو یکی از ورزش‌های مورد اقبال مازندرانی‌هاست و کسب افتخارات جهانی و المپیک نشان می‌دهد که در این رشته مستعد و دارای جایگاه است.
نماینده عالی دولت در مازندران اظهار داشت: کره جنوبی نیز کشوری مستعد و دارای جایگاه در رشته های مختلف ورزشی، رقیبی قابل احترام برای ما در میادین ورزشی و یکی از کانون‌های ورزش‌های رزمی است که ما رقابت نزدیکی با هم داریم و از دانش مربیان کره‌ای در رشته‌های ورزشی استفاده می‌کنیم.
استاندار مازندران، دیپلماسی ورزشی را زمینه‌ساز توسعه مناسبات بین ۲ کشور دانست و گفت: به دلیل قرابت بین ۲ ملت کره جنوبی و ایران می‌توانیم روابط و مناسبات را در حوزه دیپلماسی، ورزشی، علمی، گردشگری به ویژه گردشگری ورزشی، تجارت و بازرگانی و سرمایه گذاری و مجموعه حوزه‌های اقتصادی گسترش دهیم .
استاندار مازندران با ارائه پیشنهاد خواهر خواندگی بین مازندران و یکی از استان‌های کره جنوبی امضای چنین تفاهمنامه‌ای را باعث گسترش همکاری دوجانبه دانست.
حسین زادگان ضمن تاکید بر آشنایی بیش از پیش کره جنوبی با صنایع دستی و تولیدات محلی و مناطق کوهستانی و سردسیری مازندران به عنوان ظرفیت طبیعت‌گردی، پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری ۲ طرف را در زمینه گردشگری برای انعقاد قرارداد در آینده در اختیار سفیر کره جنوبی در ایران قرار داد.
سفیر کره جنوبی برای شرکت در اختتامیه سی‌امین دوره رقابت‌های تکواندو نوجوانان پسر ایران جام سفیر کره جنوبی که در بابلسر جریان داشت و با قهرمانی مازندران نیز خاتمه یافت به این خطه شمال کشور سفر کرده بود
این نخستین سفر سفیر جدید کره جنوبی در ایران به استان مازندران بود.

یک مقدمه و هفت بند، رهاورد سفر استاندار لوری

۱۸ آبان در مازندران میزبان استاندار لوری ارمنستان بودیم.به منظور توسعه و تعمیق مناسبات و مراودات اقتصادی و تجاری استان‌های مازندران و لوری ارمنستان، احمد حسین‌زادگان و آندره قوکاسیان با هدف ارتقای توسعه دستاوردهای فرهنگی، توانمند سازی روابط در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعتی ، بازرگانی ، گردشگری و دیگر موارد تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

همچنین بر توسعه و تعمیق روابط دوجانبه از طریق گسترش فرهنگ گردشگری، تبادل هیات‌های ورزشی، گردشگر به ویژه در حوزه سلامت، مشارکت در پروژه‌های سرمایه‌گذاری و همچنین برگزاری نمایشگاه‌های مرتبط تاکید شد.

طرف‌ها ضمن اعلام آمادگی جهت تبادل دانش و تکنولوژی در زمینه‌های مختلف نظیر کشاورزی، صنعتی ، بازرگانی ، گردشگری ، ورزشی ،علمی و دیگر موارد بر افزایش ارتقای نحوه اجرا و مدیریت آن تاکید کردند

به منظور مشارکت در اجرای پروژه‌های اولویت‌دار سرمایه‌گذاری در حوزه های مختلف ضمن اطلاع‌رسانی نسبت به معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بین ۲ منطقه اعلام آمادگی شد.

استان مازندران آمادگی خود را جهت تامین انواع محصولات کشاورزی و باغی، مواد پروتئنی ، فرآورده‌های لبنی وگیاهان دارویی آن جمهوری را اعلام کرد.

این یادداشت تفاهم شامل یک مقدمه و هفت بند در ۲ نسخه به زبان‌های فارسی و انگلیسی با اعتبار حقوقی یکسان به امضاء طرف ها رسیده است.

روسیه، دروازه توسعه صادرات محصولات کشاورزی

۲۰ آذر ماه، هیات روسی سفر سه روزه به مازندران داشت. رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در مازندران هدف این هیات از سفر به استان را گسترش مبادلات تجاری اعلام کرده بود.

اسرافیل امیری گفت که اعضای هیات روسی در سفر سه روزه در مازندران علاوه بر نشست با تجار و بازرگانان، از چند واحد تولیدی و صنعتی استان بازدید خواهد کرد.

وی یکی دیگر از برنامه های این هیات را بازدید از واحدهای سورتینگ و بسته بندی مرکبات مازندران در فصل برداشت این محصول معرفی کرد.

امیری با اظهار این که ورود هیات‌های تجاری به ویژه از روسیه که از لحاظ مبادلات تجاری با کشورمان مشکل چندانی ندارند، می‌تواند دروازه جدیدی را برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی مازندران به آن کشور و تامین نیازهای کشورمان فراهم کند.
بر اساس گزارش گمرک روسیه که که اواخر شهریور ماه سال۹۸منتشر شد، ارزش مبادلات تجاری ایران با این کشور در سال ۲۰۱۹ با رشد ۲۴ درصدی به ۱.۳ میلیارد دلار رسید. سهم روسیه از این مبادلات حدود ۹۹۰ میلیون دلار و صادرات ایران نیز افزون بر ۳۰۰ میلیون دلار اعلام شد.

در حالی که مسئول نمایندگی وزارت خارجه، در ابتدای سال وعده‌هایی در زمینه سفر هیات‌های خارجی به مازندران داده بود، سفر هیات تجاری پرتغال به مازندران محقق نشد، کلاردشت با بیهاچ بوسنی عقد خواهرخواندگی نبست و استاندار مازندران هم به همایش اقتصادی خزر در کشور ترکمنستان نرفت.

منبع:ایرنا



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی