امروز کم هزینه ترین و زودبازده ترین سرمایه گذاری در اقتصاد کشورها مربوط به سرمایه گذاری در استارت آپ ها و کسب و کارهای نوین است.

ارتباط ضعیف خالق ایده و سرمایه گذار

شناسه خبر: 8328 سرویس: کسب و کار

استارت آپ ها و کسب و کارهای نوین نقش بسزایی در رفع معضل بیکاری ایفا می کند بنابراین برای این کسب و کارها یک فرصت است و باید از این فرصت در راستای توسعه اقتصاد به درستی استفاده شود. در کشور ما رویکرد سرمایه گذاران به سوی ایده های زودبازده و میلیاردی است تا بتوانند هر چه زودتر در زمان کمتر به سود ناشی از سرمایه گذاری برسند.


در حال حاضر در سرتاسر دنیا سرمایه گذاری به سمت بنگاه های زود بازده کشیده می شود در ایران صنایع کوچک بخش اعظمی از واحدهای صنعتی را تشکیل می دهند و به طور متوسط ۴۵ درصد اشتغال بخش صنعت به وسیله این بنگاه های کوچک به وجود آمده است در کشورهای مختلف تعریف بنگاه های زود بازده متفاوت است و به معیارهایی همچون وسعت کشور و سطحی اقتصادی آن کشور بستگی دارد در واقع می توان بنگاه های زود بازده را یکی از روش های موثر در ایجاد اشتغال دانست.

در سال های اخیر توسعه صنعت و فناوری سبب ایجاد تغییراتی در ساختار بنگاه ها شده است که براهمیت بنگاه های کوچک افزوده است و این پیشرفت یعنی اشتغال زایی و کاهش وابستگی به فروش نفت می باشد .فعالیت بنگاه های زود بازده باعث ایجاد اشتغال دائم و پایدار می شود و همجنین سبب افزایش تولید ناخالصی کشور می شود در واقع طرح اشتغال زایی به وسیله بنگاه های کوچک شیوه ای برای کاهش بیکاری می باشد و به دلیل تازه بودن این ایده اقتصادی در ایران نیاز به حمایت های بیشتری دارد.بنگاه های زود بازده سرمایه خود را وارد عرصه تولید می کنند و از نظام بانکی انتظار دارند تا برای دستیابی به سرمایه گذاری خود به آن ها کمک کند بنگاه های زود بازده و کارآفرینی در دنیا بسیاری از جوامع را تحت تاثیر قرار داده است و می تواند گامی برای توسعه و رشد اقتصادی باشد.


نمونه های موفق کسب و کارهای زودبازده در کشور خودمان مربوط به تاکسی های اینترنتی است که با رشد و استقبال خوبی روبرو شده اند. اگر این مدل کسب و کارها از حمایت های کافی برخوردار شوند می توان آینده اقتصادی کشور را بسیار روشن پیش بینی کرد. متاسفانه کمبود ایده های میلیاردی که سرمایه گذاریهای زودبازده را داشته باشد در کشور به چشم می خورد و لزوم تقویت این بخش احساس می شود. همواره سرمایه گذاران به دنبال ایده هایی هستند که بتوان موفقیت و بازده آنها را تضمین کرد. ایده های زیادی هر روز شکل می گیرند اما اکثر آنها با شکست در همان ابتدای راه و یا نبود حامی مالی روبرو می شوند. امروز سرمایه گذار به دنبال ایده های تضمین شده و مدل های کسب و کاری زودبازده است و کمتر سرمایه گذاری ریسک پذیرش ایده های دیگر را دارد.


البته دلیل عدم پذیرش مدل های دیگر از سوی سرمایه گذاران نبود یک سیستم رابط برای اتصال دو طرف یعنی خالق ایده و حامی مالی است که موجب شده ایده های ناب در همان ابتدای مسیر ناچار به انصراف شوند. گاهی دیده ایم که برخی ایده ها به دلیل نبود مراکز مشاوره و سرمایه گذاری راه مهاجرت را انتخاب کرده اند و با ورود ایده به کشورهای دیگر در کنار حمایت های موجود توانسته اند محصول یا خدمت مورد نظر را به درآمدزایی برسانند. صندوق ها و خانه های سرمایه گذاری می توانند راه را برای ایده های ناب و بدون پشتوانه هموار کنند. در حال حاضر به این موضوع در کشور توجه شده و استارت آپ ها و ایده ها می توانند با مراجعه به آنها و راهنمایی کارشناسان کسب و کار برای ادامه راه آمده شوند. طرحی برای سرمایه گذاری مثبت است که بازده اقتصادی داشته باشد و مهم ترین عامل شکست ایده ها و طرح های زودبازده و عدم موفقیت آنها به توجیه اقتصادی و فنی و گزینش ناموفق این طرح‌ها از سوی دولت و بانک‌ها مربوط می‌شود که هم چنان هم این روند ادامه دارد.

به عنوان مثال سوخت گیری آنلاین که توسط یک بانک برای سرمایه گذاری انتخاب شد هنوز نتوانسته به غیر از یک منطقه مناطق دیگر پایتخت را پوشش دهد. شاید اگر این انتخاب ها با دقت بیشتری انجام شود موفق تر خواهند بود. اگر دولت پیش از پرداخت وام مراکزی را برای ارزیابی دقیق طرح‌های زودبازده در شهر و استان‌های مختلف پیش‌بینی می‌کرد و از میان آنها طرح‌هایی را که دارای توجیه فنی و اقتصادی بودند برمی‌گزید اکنون شرایط و نتیجه‌ای که از سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها مشاهده می‌شود متفاوت بود. البته منظور از انجام گزینش این است که دولت به‌جای گزینش افراد متقاضی طرح‌های آنان را ارزیابی می‌کرد و برای طرح های آنها خدمات ارایه می داد.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی