آیین نامه استخدامی کشور ضابطه‌مند می‌شود

شناسه خبر: 89682 سرویس: کسب و کار

محمدیاری از بررسی طرح سازماندهی استخدام کارکنان دولت در کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داد و گفت: با اجرای این طرح نظام استخدام هم ضابطه‌مند می‌شود.


«حسن محمدیاری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت ایجاد یک حاشیه امنیت کار برای کلیه نیروهای شاغل در دستگاه‌ها را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: طرح سازماندهی استخدام کارکنان دولت در کمیسیون اجتماعی مجلس در حال بررسی است که مزیت‌های بسیار خوبی هم در آن پیش‌بینی شده است.
نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس تقدیم لایحه بودجه سال 1400 به مجلس و بررسی آن در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: مطابق سال‌های گذشته بودجه‌ای که تقدیم مجلس می‌شود در واقع پیش‌بینی است و اینکه چقدر از آن محقق شود به شرایط همان سال بستگی دارد.
محمدیاری با بیان اینکه در کلیات لایحه بودجه سال 1400 ایراداتی از ناحیه نمایندگان مجلس مطرح شد تصریح کرد: مباحث تخصصی لایحه بودجه در کمیسیون‌های تخصصی مجلس مطرح است و در هر حوزه کاری نمایندگان مشغول بررسی و واکاوی مباحث هستند تا در مرحله بعد لایحه به صحن مجلس آورده شود.
وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از این بودجه به درآمدهای نفتی و مالیات معطوف است تصریح کرد: با توجه به وضعیت فعلی و تحریم‌های ظالمانه‌ای که دشمن در مباحث نفتی علیه کشورمان به کار گرفته تحقق بودجه در حوزه درآمدهای نفتی خیلی مشکل است و باید راهکارهایی برای آن پیدا شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه معمولا لایحه بودجه دارای یکسری امتیازات و برجستگی‌هایی است و در مقابل ضعف‌هایی هم دارد یادآور شد: به طور مثال امسال در بحث بهداشت و درمان پیش‌بینی‌های خیلی خوبی شده به ویژه در حوزه اشتغال که حدود 10 هزار میلیارد تومان برای آن پیش‌بینی شده است.
نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس موضوع بخش عمده‌ای از مراجعات مردم به نمایندگان را معضل بیکاری و اشتغال اعلام کرد و افزود: اگر تعامل بین مجلس و دولت وجود داشته باشد که با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری قطعا هم همینطور است، کم و کاستی‌ها و مشکلات قابل حل است.
محمدیاری با بیان اینکه کشورمان به واسطه داشتن نیروی جوان از یک پتانسیل بسیار خوبی برخوردار است اذعان کرد: ما از ادوار گذشته تاکنون مشکلات و سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم به ویژه در ایام جنگ و تحریم‌هایی که در اوج خود قرار دارد اما می‌توانیم از ظرفیت‌های داخلی خود برای گذر از مشکلات بهره ببریم.

وی ساماندهی و تبدیل وضعیت نیروهایی که به شکل‌های مختلف در دستگاه‌های اجرایی کشور مشغول به کار هستند را هم مورد اشاره قرار داد و گفت: در همین راستا اخیرا در کمیسیون اجتماعی مجلس طرح سازماندهی استخدام کارکنان دولت در دست بررسی قرار داده شده که چندین امتیاز ویژه هم دارد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یکی از امتیازات طرح سازماندهی استخدام کارکنان دولت را ضابطه‌مند شدن نظام استخدام اعلام کرد و افزود: در این طرح پیش‌بینی شده که دو نوع جذب داشته باشیم از طرفی با اجرایی شدن طرح مذکور آن تنوع تبعیض آمیزی را که سابقا داشتیم از بین می‌رود.
محمدیاری در مورد نحوه و شیوه‌های جذب نیروها بیشتر توضیح داد و اظهار داشت: نوع جذب استخدام رسمی معطوف به مشاغل امنیتی، نظامی و حاکمیتی است و از ابتدا این نیروها گزینش می‌شوند و سپس پس از گذشت سه سال آزمایشی بعد از آنکه نهاد مطبوع از آنان رضایت داشت به وضعیت استخدام دائمی تبدیل می‌شوند.
وی جذب نیروها به شکل استخدام پیمانی را هم متذکر شد و اذعان کرد: این نیروها باید از فیلتر آزمون بگذرند اما در مباحث غیرحاکمیتی است و در اینجا هم پیش‌بینی شده که قراردادی که با این نیروها منعقد می‌شود به صورت 2 ساله، چهار ساله،هشت ساله و 15 ساله باشد و این موضوع به میزان مدتی که از خدمت آن شخص باقی مانده بستگی دارد.
نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس برخورداری از امتیازات تامین اجتماعی را هم از جمله مزیت‌های طرح سازماندهی نیروها اعلام کرد و افزود: دستگاه‌های مربوطه مکلف هستند که این دسته از نیروهای خود را بیمه کنند تا به این ترتیب از ابتدا تکلیفشان مشخص شود.
وی ضابطه‌مند کردن نوع استخدام و تکلیف مستخدم را یکی از دغدغه‌هایی که از سابق وجود داشته است دانست و خاطرنشان کرد: در طرحی که توسط کمیسیون اجتماعی پیش‌بینی شده حاشیه امنیت نیروهای کار در نظر گرفته شده است تا کارمندان و کارگران بدون دغدغه به مشاغل و حرفه کاری خود ادامه بدهند.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی