موافقت ستاد کرونا با برقراری سفر عتبات به صورت هوایی

شناسه خبر: 92544 سرویس: گردشگری

پس از ابلاغیه وزارت بهداشت عراق برای پذیرش زائران ایرانی، ستاد کرونای کشورمان نیز با تشرف زائران به عتبات با رعایت نکات بهداشتی و البته به صورت هوایی موافقت کرد و به این ترتیب سفر به عتبات به زودی از سرگرفته می‌شود.


در روزهای اخیر خبری با عنوان «عراق دستورالعمل ازسرگیری سفر به عتبات را اعلام کرد» منتشر شد و در این خبر به پذیرش زائران ایرانی در قالب گروه‌های پنج نفره، کمتر و بیشتر از پنج نفر نیز اشاره شد.

ستاد کرونا با برقراری سفر به عتبات موافقت کرد

البته با توجه به ممنوعیت اعزام زائران از سوی ستاد کرونا برای سازمان حج و زیارت، این دستورالعمل‌ طرف عراقی راه را برای کاروان‌های غیرمجاز هموار کرد. اما به نظر می‌رسد با توجه به پیگیری‌های سازمان حج و زیارت و برپایی جلساتی با ستاد کرونا، بالاخره سفر به عتبات با دستورالعمل‌های خاص و البته به صورت محدود با موافقت اولیه ستاد کرونا از سر گرفته خواهد شد.

به گفته یک منبع مطلع، متولیان اعزام رسمی زائران به عتبات، در حال تدارک برنامه‌ای به منظور برقراری سفر به عتبات در روزهای آینده هستند. البته این امر در حالی است که ماه گذشته با وجود آمادگی سازمان حج و زیارت، ستاد کرونا با اعزام زائران به کربلا در ایام عرفه مخالفت کرده بود.

البته مصطفی قاسمی، مدیرعامل شرکت شمسا از این‌موضوع و‌برقراری سفر به عتبات ابراز بی‌اطلاعی کرد. با این وجود، با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته، شنیده‌ها حاکی از برقراری سفر به عتبات به صورت محدود از سوی سازمان حج و زیارت است. با این اقدام، دست دلالان و کاروان‌های غیرمجاز که بدون رعایت نکات بهداشتی و حتی با مبالغ بالا زائران را به عتبات اعزام می‌کردند، کوتاه خواهد شد و سازمان حج و زیارت با دستورالعمل‌های بهداشتی و زیر نظر ستاد کرونا سفر به عتبات را از سر می‌گیرد.

شرایط تشرف به عتبات در ایام کرونا

حجت‌الاسلام صحبت الله رحمانی، مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ستاد کرونای عراق برای پذیرش زائران ایرانی ابلاغیه‌ای صادر کرده است، می‌گوید: با توجه به اینکه طرف عراقی رسما دستورالعملی ابلاغ و موافقت خود را نیز اعلام کرده است، با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی ستاد کرونا نیز سفر به عتبات برقرار خواهد شد.

وی با بیان اینکه ستاد کرونا شروطی را برای ازسرگیری سفر محدود به عتبات اعلام کرده است، می‌افزاید: با توجه به شرایط موجود، زائران کمتر از ۶۰ سال که بیماری زمینه‌ای ندارند، با داشتن جوابیه آزمایش منفی pCR می‌توانند به صورت هوایی به عتبات اعزام شوند. اعزام نشدن از شهرهای قرمز و نارنجی نیز از دیگر شروط سفر به عتبات است. البته سازمان حج و زیارت از مدت‌ها آمادگی اعزام زائران به عتبات را داشت که اکنون با توجه به موافقت ستاد کرونا در حال برنامه‌ریزی بهتر به منظور رفاه زائران هستیم.


زمان اولین اعزام

معاون عتبات سازمان حج و زیارت یکی از مشکلات در زمینه نامشخص بودن زمان اعزام زائران به عتبات را صدور ویزا عنوان می‌کند و می‌گوید: طرف عراقی هنوز درباره نحوه صدور ویزا اطلاع‌رسانی نکرده است و فقط مطرح کردند که باید ستاد کرونای عراق و ایران این مجوز را بدهند که خوشبختانه با پیگیری‌ها این امر محقق شده است و باید منتظر نحوه صدور ویزا باشیم تا بتوانیم زائران را به عتبات اعزام کنیم.

انتظار ۱۶ ماهه عاشقان حسینی به سر می‌رسد

درصورت برقراری سفر به عتبات در روزهای آینده، انتظار بیش از ۱۶ ماهه عاشقان حسینی برای زیارت امام حسین (ع) به سر می‌آید و افراد در قالب کاروان‌های محدود و البته هوایی به زیارت سیدالشهدا (ع) مشرف خواهند شد. البته این اقدام می‌تواند در زمینه اعزام زائران ایرانی در ایام اربعین نیز گامی مؤثر تلقی شود.

با این وجود، باید منتظر اخباری خوش از برقراری سفر به عتبات و همچنین هزینه‌های آن با توجه به نوسان نرخ ارز باشیم. کاروان‌های آزاد و غیرمجاز در روزهای مناسبتی زائران را با هزینه‌های ۱۵ تا ۲۲ میلیونی به صورت هوایی به عتبات اعزام می‌کردند که البته معاون عتبات سازمان حج و زیارت در آن زمان هزینه سفر به عتبات با کاروان‌های رسمی را بسیار کمتر از این مبلغ عنوان کرده بود.

سفر به عتبات از اسفند ۹۸ متوقف شده است و سازمان حج و زیارت به دلیل ممنوعیت سفر به عتبات از سوی ستاد کرونا مجوزی برای برقراری این سفرها نداشت . با این حال، کاوران‌های غیرمجاز همچنان زائران را نه تنها به صورت هوایی بلکه به صورت زمینی نیز زائران را به عتبات اعزام کردند.

منبع: فارس



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی