ایران، نزدیک‌تر به شرق، دورتر از غرب/ توافق ۲۵ ساله با چین، جای برجام را می‌گیرد؟

شناسه خبر: 99988 سرویس: سیاسی

ایران در حالی هر روز به چین نزدیک می‌ شود که برجام بیشتر در معرض نابودی قرار گرفته و به نظر می رسد آخرین نخ ارتباطی ایران و غرب در حال پاره شدن است.


اجرایی شدن مفاد توافق ۲۵ ساله ایران و چین و اعلام آن توسط مقامات دو کشور، بازتاب بسیار زیادی در رسانه های غربی داشته است. این واکنش ها به خصوص به این علت زیاد بود که نمایندگان ایران و کشورهای غربی در وین به دنبال احیاء برجام هستند. اگرچه مقامات چین و ایران اعلام کرده اند که توافق ۲۵ ساله ربطی به برجام ندارد اما برخی رسانه های غربی این دو موضوع را به هم مرتبط می دانند و حتی مدعی اند چین علاقه زیادی به احیاء توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ ندارد. پایگاه خبری د هیل در گزارشی به این موضوع پرداخته است.

موضع چین در رابطه با برجام، همزمان با اجرایی شدن توافق ۲۵ ساله

طبق گزارش پایگاه د هیل، وزیر امور خارجه چین در دیدار با وزیر امور خارجه ایران در حالی اعلام کرد که همکاری با ایران را وارد مرحله جدیدی می کند که از تحریم های آمریکا انتقاد کرد و به نوعی به سرانجام نرسیدن مذاکرات وین و احیاء برجام را به گردن دولت بایدن و ایالات متحده انداخت.

این پایگاه خبری خاطرنشان کرد، قرارداد همکاری ایران و چین، که در ماه مارس گذشته امضا شد، یک مشارکت بین دو کشور در زمینه‌هایی مانند مراقبت‌های بهداشتی، زیرساخت‌ ها، امنیت سایبری و کشاورزی ایجاد می‌ کند.

بر اساس گزارش د هیل، اهمیت اقتصادی این توافق و سند همکاری برای چین از این رو است که این کشور قصد راه اندازی جاده جدید ابریشم را دارد تا بتواند کالاهای خود را به راحتی به کشورهای آسیای میانه و خاور نزدیک صادر کند. ایران یکی از کشورهایی است که در طرح جاده ابریشم حضور دارد و به نوعی درگیر این پروژه خواهد بود. از این رو، همکاری اقتصادی با ایران می تواند کمک فراوانی به چین بکند. شاید از همین جهت باشد که ایالات متحده این همکاری را محکوم کرده چرا که از نزدیکی ایران و چین و موفقیت اقتصادی این دو و به خصوص تاثیر و نفوذ چین در آسیا و خاورمیانه می ترسد.

با وجود موفق بودن توافق همکاری ایران و چین اما مقامات غول اقتصادی جهان در مجامع عمومی از برجام و مذاکرات هسته ای حمایت کرده اند. در همین راستا، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین از مذاکرات بر سر احیاء توافق هسته ای 2015 ایران و کشورهای پنجگانه (برجام) حمایت کرد، اما از تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران نیز انتقاد نمود. بر اساس گزارش د هیل، این محکومیت به خصوص زمانی معنا می یابد که بدانیم چندی پیش، ایالات متحده چین را هم تحریم کرده است. این تحریم دیپلماتیک به خصوص خود را در بایکوت بازی‌ های المپیک زمستانی 2022 پکن نشان می‌ دهد.


با وجود تاکید چین بر ادامه مذاکرات هسته ای، اما به نظر می رسد که این‌ کشور به اندازه غرب و روسیه به احیاء برجام رغبت نشان نمی دهد. این به خصوص زمانی خود را نشان می دهد که به‌ بخش دیگری از صحبت های وانگ یی توجه کنیم. وزیر امور خارجه چین گفته است که کشورش مخالف دخالت در امور داخلی ایران است و علاقه ای هم به این موضوع ندارد‌. با این حال، چین مخالف تحریم های آمریکا علیه ایران و استفاده از بهانه های حقوق بشری و سایر موضوعات به عنوان بهانه های سیاسی برای فشار بر ایران است.

بر اساس گزارش د هیل، توافق با چین در حالی اجرایی می شود که جامعه بین‌الملل دورهای متعددی از گفت‌وگوها را برای بازنگری در مذاکرات بر سر توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک ۲۰۱۵ برگزار کرده، بدون اینکه ایالات متحده مشارکت مستقیمی در این مذاکرات داشته باشد، زیرا این کشور عضو رسمی برجام نیست.

نزدیکی به شرق و دوری از غرب

د هیل تاکید دارد که در حالیکه ایران و چین روز به روز به هم نزدیک تر می شوند، اندک نخ ارتباطی ایران و آمریکا نیز در حال پاره شدن است و بعید است آمریکا مدت زیادی در مذاکرات هسته ای وین شرکت کند. بر اساس گزارش ها، در اوایل هفته اخیر، بیش از 100 عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نوشتند و از او خواستند تا از پیگیری مداوم مذاکرات وین و شرکت در آن جلوگیری کند. این نمایندگان در نامه خود نوشتند: «اظهارات اخیر مقامات دولت درباره مذاکرات وین روشن کرده است که هیچ مسیر دیپلماتیک سازنده‌ای (با ایران) وجود ندارد."

این نامه نشان می دهد که نمایندگان آمریکا در حال فشار بیشتر بر دولت هستند تا دست از برجام بردارد. مشخص نیست بایدن تا چه زمانی می تواند جلوی تندروها بایستد. با این حال، آنچه مشخص است این است که فضای پیش روی مذاکرات وین زیاد روشن نیست و به نظر می رسد ایران نیز این را می داند. به همین دلیل، در تلاش است همکاری های خود را با چین بیشتر و سازنده تر کند.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی