ماهواره‌های "ناهید۲، سامان ۱ و پارس ۱" در ۱۴۰۳ پرتاب می‌شوند

شناسه خبر: 113871 سرویس: ویژه نامه‌ها

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: اتمام نمونه دوم ماهواره پارس۱، تکمیل تست‌های نهایی ماهواره ناهید۲ و سامان۱ و آماده‌سازی آنها برای پرتاب و نیز تجاری‌سازی دستاوردها در سطح بین‌المللی از دیگر برنامه‌های مهم پژوهشگاه در سال ۱۴۰۳ است.


به گزارش گروه فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، دکتر حسن سالاریه؛ معاون وزیر و سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران، ضمن مرور دستاوردهای پژوهشگاه فضایی ایران در سالی که گذشت، اهم برنامه‌های پژوهشگاه در سال 1403 را اعلام کرد.
سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران درباره دستاوردهای پژوهشگاه در سال 1402 گفت: سالی که گذشت برای پژوهشگاه فضایی ایران سالی پرکار و پر دستاورد بود. از جمله دستاوردهای شاخص پژوهشگاه در این سال؛ پرتاب موفق و در مدار قرار گرفتن ماهواره‌های ثریا، مهدا و پارس یک و عملکرد صحیح این ماهواره‌ها در مدار بود که باعث افتخار و مایه دلگرمی متخصصان این پژوهشگاه شد.
سالاریه؛ از دیگر دستاوردهای پژوهشگاه به تکمیل پروژه ماهواره‌ای ناهید2 تا مرحله تجمیع و تست نمونه پروازی این ماهواره؛ پروژه بلوک انتقال مداری تا مرحله تجمیع نمونه پروازی؛ ارائه خدمات اینترنت به زائران اربعین توسط بالن مقید مخابراتی؛ عقد قرارداد ماهواره‌ پارس2 و راد؛ عقد قرارداد پروژه کپسول زیستی با پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم؛ عقد قرارداد ماهواره‌های پژوهش1 و پژوهش 2 با بخش خصوصی؛ برگزاری مناقصه ماهواره پژوهش4 و اعلام برنده مناقصه؛ عقد قرارداد مسابقه طراحی و ساخت ماهواره‌های مکعبی با دانشگاه صنعتی شریف؛ طراحی مفهومی ماهواره‌های ناهید3، پارس3، سامان2 و محموله ماهواره سار 20 متری اشاره کرد.
وی درباره دستاوردهای شیرین پژوهشی پژوهشگاه در سالی که گذشت اظهار کرد: دریافت جایزه ملی سازمان حامی پژوهش و فناوری توسط پژوهشگاه، ارتقای رتبه پژوهشگاه در نظام رتبه‌بندی مراکز پژوهشی، کسب رتبه الف دوفصلنامه علوم، فناوری و کاربردهای فضایی، عقد قرارداد پژوهشی با دانشگاه‌های برتر، عقد چندین قرارداد پروژه سرریز فناوری و شرکت فعال پژوهشگاه در نمایشگاه‌های گوناگون ملی و بین‌المللی از جمله دستاوردهای پژوهشگاه بود.
سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران درباره دستاوردهای بخش توسعه زیرساخت پژوهشگاه افزود: آغاز پروژه مرکز یکپارچه‌سازی ماهواره‌های یک تنی به عنوان پیشرفته‌ترین و منحصربه فردترین مرکز آزمون کشور، یکی از مهم‌ترین اقدامات زیرساختی پژوهشگاه بود که به حمدلله پیشرفت قابل قبولی داشت.
ماهواره‌های "ناهید2، سامان 1 و پارس 1" در 1403 پرتاب می‌شوند

سالاریه ادامه داد؛ میزبانی پژوهشگاه از رئیس محترم جمهور در روز ملی فناوری فضایی و رونمایی از دستاوردهای پژوهشگاه نیز نقطه عطفی در تاریخ پژوهشگاه به شمار می‌آید که در روز 14 بهمن سال 1402 رقم خورد.
وی موفقیت‌های صنعت فضایی و به‌ویژه پژوهشگاه فضایی ایران را مرهون تلاش همه همکاران و دست‌اندرکاران بخش فضایی دانست و گفت؛ بخش‌های زیادی از این موفقیت‌ها و بار عمده‌ای از مسئولیت بخش فضایی برعهده پژوهشگاه است که انشاءالله بتواند از این مسئولیت سربلند بیرون بیاید و شاهد تداوم این موفقیت‌ها و نیز موفقیت‌های بزرگ‌تری باشیم.
سالاریه تصریح کرد: استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور برای طراحی و ساخت ماهواره و نیز توسعه زیست‌بوم بخش خصوصی و واگذاری سیستم‌سازی به این بخش، یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها و برنامه‌های کلان بخش فضایی کشور در سال 1403 است که در این بین، پژوهشگاه باید نقش راهبری و نظارت را ایفا کند و در تعامل حداکثری با بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان، نقش‌آفرینی جدی داشته باشد.
سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران در پایان خاطرنشان کرد: اتمام نمونه دوم ماهواره پارس1، تکمیل تست‌های نهایی ماهواره ناهید2 و سامان1 و آماده‌سازی آنها برای پرتاب و نیز تجاری‌سازی دستاوردها در سطح بین‌المللی از دیگر برنامه‌های مهم پژوهشگاه در سال 1403 است.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی