وجود بیش از ۵۰۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور

شناسه خبر: 113912 سرویس: اجتماعی

دبیر علمی کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران با اشاره به وجود بیش از ۵۰۰۰ آزمایشگاه تشخیص پزشکی در کشور، از انجام سالانه ۵۰۰ میلیون آزمایش در این آزمایشگاه‌ها خبر داد.


به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، امیرحسن زرنانی امروز در نشست خبری پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران که در محل انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: راهکارهای حرفه علوم آزمایشگاهی در این کنگره ارائه می‌شود و آخرین دستاوردهای علمی دنیا در این کنگره به علاقمندان علوم آزمایشگاهی ارائه می‌شود.
زرنانی ادامه داد: در حال حاضر دو اولویت اصلی، شالوده کنگره را تشکیل می‌دهد. با توجه به اینکه حدود 80 درصد تشخیص‌های بالینی به کمک آزمایش‌ها صورت می‌گیرد، آزمایشگاه‌ها نقش مهمی در ارتقای سلامت جامعه دارند.
وی با بیان این که اکنون شهرهای کوچک هم به آزمایشگاه‌ها دسترسی دارند، افزود: بیش از 5 هزار آزمایشگاه در سطح کشور داریم؛ با توجه به هزینه‌هایی که آزمایشگاه‌ها دارند، برخی از آن‌ها رو به تعطیلی هستند.
دبیر علمی کنگره گفت: در این کنگره می‌خواهیم این پیام را به مسئولان حوزه سلامت برسانیم که آزمایشگاه‌ها چه نقش مهمی در ارتقای سلامت جامعه دارند. جایگاه آزمایشگاه پزشکی در سیاستگذاری سلامت نیز، یکی دیگر از محورهای مورد بحث در کنگره پیش رو است.
زرنانی با اشاره به جایگاه هوش مصنوعی در کنگره امسال، افزود: تا یک دهه آینده، تشخیص‌های پزشکی در آزمایشگاه‌ها بر اساس هوش مصنوعی خواهد بود.
وی با عنوان این مطلب که در حدود 1500 تا 2000 آزمایشگاه پزشکی در کشور اعتباربخشی شده‌اند، گفت: اعتباربخشی، موضوع مهم دیگری است که در کنگره به آن پرداخته می‌شود.
شهروز همتی؛ رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی نیز در ادامه به برگزاری پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران اشاره و اظهار کرد: این کنگره در روزهای 11 تا 14 اردیبهشت 1403، در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.
رئیس کنگره افزود: در بخش علمی کنگره امسال، 25 محور تعریف شده و 40 کارگاه برگزار می‌شود.
همتی تاکید کرد: محورهای کنگره مرتبط با مسائل روز دنیا در حرفه علوم آزمایشگاهی در نظر گرفته شده است و بیش از 200 شرکت دانش‌بنیان، محصولات خود را در نمایشگاه جانبی این کنگره به نمایش می‌گذارند. این کنگره، بزرگ‌ترین همایش علمی آزمایشگاهیان کشور تلقی می‌شود.
وجود بیش از 5000 آزمایشگاه پزشکی در کشور

غلامرضا حمزه‌لو؛ دبیر اجرایی کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی نیز گفت: آزمایشگاه‌ها نقش ویژه‌ای در نظام سلامت دارند و بدون وجود آزمایشگاه‌ها، روند تشخیص و درمان بیماری‌ها دچار مشکل خواهد شد اما متأسفانه به جایگاه آنها در نظام سلامت آن طور که باید توجه نمی‌شود.
به گفته وی، سالانه حدود 500 میلیون تست در حدود 5 هزار آزمایشگاه با خطای ناچیز در کشور انجام می‌شود.
حمزه‌لو با اشاره به حضور 5 هزار شرکت کننده در کنگره امسال، ادامه داد: بیش از 80 درصد اطلاع رسانی برنامه‌های ما به صورت الکترونیک انجام می‌شود.
وی همچنین به برپایی نمایشگاه جانبی کنگره با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی در علوم آزمایشگاهی اشاره کرد و افزود: بیش از 210 شرکت در نمایشگاه امسال، غرفه دارند.
در ادامه، فریبا شایگان؛ همکار دبیر علمی در امور بین‌الملل گفت: در کنگره امسال، 11 سخنران خارجی از کشورهای آمریکا ایتالیا، کانادا، استرالیا، هلند، هند، آلمان و عربستان خواهیم داشت.
وی همچنین از برپایی جشنواره حکیم جرجانی همزمان با برگزاری کنگره خبر داد.
علی شیرین؛ همکار دبیر علمی در امور کارگاه‌ها نیز در ادامه گفت: کارگاه‌های ما در راستای محورهای کنگره برگزار می‌شود. 45 کارگاه در کنگره پیش رو داریم که ویژگی‌های مختلفی دارند، به طوری که در یکی از کارگاه‌ها از دانش آموزان دعوت کرده‌ایم که با علوم آزمایشگاهی آشنا شوند.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی