توجه به منافع ملی و اتحاد رمز پیروزی در مقابل دشمنان است

شناسه خبر: 14806 سرویس: کسب و کار

رئیس فراکسیون اشتعال و تولید مجلس شورای اسلامی گفت : اگر بخواهیم در مقابل ظلم استکبار بایستیم واقتصادمان در سال جدید با رکود مضاعف مواجه نشود میبایست در جهت تحقق شعار سال که همان رونق تولید است برنامه ریزی و تلاش کنیم.


غلامرضا کاتب، رئیس فراکسیون اشتغال و تولید مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بخواهیم در مقابل ظلم استکبار بایستیم و اقتصادمان در سال جدید با رکود مضاعف مواجه نشود می بایست در جهت تحقق شعار سال که همان رونق تولید است برنامه ریزی و تلاش کنیم.

کاتب اظهار داشت: در اولین مرحله باید راهکارها و موانع موجود برای رونق تولید را پالایش کنیم که به نظر می رسد اولین راهکار برای رسیدن به رونق تولید اصلاح ساختار نظام بانکی است.

وی ادامه داد: برای اصلاح ساختار نظام بانکی صرفا چندین سال است که شعار داده شده اما اقدام عملیاتی برای انجام آن صورت نپذیرفته است بطوریکه در برنامه ششم توسعه بانکها مکلف شدند چهل درصد از منابع بانکی را به بخش صنعت اختصاص دهند ودو تا ده درصد از منابع صندوق توسعه ملی برای صنعت و کشاورزی اختصاص یابد لکن عملی نشده و بانک مرکزی می بایست خود را مکلف به اجرای این تکلیف جهت تحقق رونق تولید بداند.

رئیس کمیسیون تدوین آئین نامه اذعان داشت: همچنین استفاده از منابع تبصره 18قانون بودجه برای مابه تفاوت نرخ بانکی استفاده شود تا تسهیلات ارزان قیمت در اختیار تولید کنندگان بخش کشاورزی و صنعت قرار گیرد.

کاتب راهکار دوم برای برون رفت از مشکلات اقتصادی در زمان تحریم را صادرات عنوان کرد و افزود: بهترین فرصت برای گسترش صادرات کمک به صندوق ضمانت صادرات برابر با قانون است و دستگاههای اداری نیز باید نسبت به تسهیل صادر کنندگان نیز اقدام نمایند.

وی تصریح کرد: راهکار سوم کاهش میزان قاچاق کالا است که طبق قانون برنامه، دولت مکلف است سالانه ده درصد قاچاق را کاهش دهد در شرایط تحریم فرصت طلایی برای انجام این حکم قانونی و تحقق فرامین رهبر معظم انقلاب است.

این عضو خانه ملت از نهادینه شدن فرهنگ در میان ملت به عنوان راهکار چهارم نام برد و افزود: برای عزت کشورمان می بایست روی پای خودمان بایستم و کشور را از وابستگی نفت نجات دهیم چون تا زمانی که نفت ابزار سیاسی و تحریم دشمن باشد ملت ما همیشه تحت فشار بیگانه خواهند ماند.

کاتب راهکار پنجم را باز کردن دریچه های اقتصاد کشور بسوی جهان دانست و گفت: باید سرمایه گذار جذب کنیم و راه جذب سرمایه گذار ایجاد امنیت و آرامش در درون کشور است که لازمه نیز این است که همه در درون کشور یکصدا باشند دست از اختلافات ها برداریم و فقط به منافع ملی بیاندیشیم.

وی ادامه داد : امروز یکی از مشکلات بانکی ما این است که 60درصد منابع آنها بصورت منجمد است یعنی نقد نیست و بصورت املاک و مستغلات است که نمی توانند منابع خود را به سمت تولید سوق دهند به قسمت اول اضافه شود.در رابطه با جذب نقدینگی جامعه فروش کالای داخلی است که دو پیامد دارد اولا گردش نقدی ایجاد می کند ثانیا موجب رونق تولید می شود./

منبع: خبرگزاری خانه ملت



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی