طی ماه‌های اخیر قیمت آجیل و خشکبار به دنبال نوسان نرخ ارز به حدی بالا رفت که بسیاری از خانوار‌ها چاره‌ای جز حذف آن نداشتند.

افزایش مجدد و چند باره قیمت آجیل و خشکبار در بازار

شناسه خبر: 7206 سرویس: اقتصادی

با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز یکی از اقلامی که در سفره هفت سین ضروری به حساب می‌آید آجیل شب عید است. از این رو تقاضا برای آن افزایش می یابد و بسیاری از مسئولان بر این باورند که قیمت آجیل و خشکبار در ایام پایانی سال، مجدداً دستخوش تغییر و تحولات قرار خواهد گرفت.


در این رابطه مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با اشاره به دلایل گرانی آجیل و خشکبار در بازار اظهار کرد: با توجه به آنکه عمده اقلام آجیل و خشکبار صادراتی است؛ بنابراین نوسان نرخ ارز و محاسبه این اقلام بر مبنای قیمت بازار‌های جهانی در تحولات بازار داخل تاثیر گذار بوده است. وی افزود: اگرچه با نوسان نرخ ارز و افزایش قیمت آجیل و خشکبار هزینه تولیدکنندگان با احتساب سود منطقی تامین شد، اما هم اکنون بخش اعظم آحاد جامعه از دسترسی به خشکبار محروم هستند.

اسدی ادامه داد: امسال تولید اقلام آجیل و خشکبار به ویژه پسته نسبت به مدت مشابه سال قبل به سبب سرمازدگی بهاره اُفت چشمگیری داشته است که آمار دقیق تولید را باید وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر اعلام کند و ما نمی‌توانیم اظهار نظری در این باره داشته باشیم.به گفته این مقام مسئول، تا زمانیکه قیمت ارز کاهش پیدا نکند، هیچ افق روشنی پیش روی کاهش قیمت اقلام آجیل و خشکبار نیست.وی با اشاره به اینکه نوسان قیمت آجیل و خشکبار در ایام پایانی سال به عوامل متعددی باز می‌گردد، بیان کرد: با توجه به تنگنا‌های کنونی اقتصاد و کاهش قدرت خرید بعید است که دلالان برای کسب سود بیشتر با احتکار و کمبود تصنعی در بازار بخواهند قیمت‌ها را افزایش دهند چرا که میزان خرید خشکبار به یک سوم تا یک چهارم سال قبل در کشور کاهش یافته است.عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در پایان تصریح کرد: علی رغم فراوانی آجیل و خشکبار در مغازه ها، مشتری در بازار وجود ندارد که با این وجود نمی‌توان پیش بینی خاصی راجع به ایام پایانی سال داشت.


گرانی آجیل و خشکبار در چند ماه اخیر موجب شد تا بسیاری از مردم در شب یلدا نتوانند آجیل مورد نیاز خود را خریداری کنند. پسته و بادام هندی با داشتن بیشترین رکورد افزایش قیمت دیگر در بین آجیل ایرانی ها جایی ندارد. هرچند دیگر اقلام آجیل هم گرانی صد درصدی را تجربه کرده اند اما این دو مورد با گرانی بیش ازاندازه فقط مناسب ویترین های آجیل فروشان هستند. در حال که کمتر از دو ماه به پایان سال و خرید آجیل سفره نوروز باقی مانده باز هم شاهد افزایش مجدد و چند باره قیمت آجیل و خشکبار در بازار هستیم که با ادامه این وضعیت آجیل شب عید از سفره مردم خارج خواهد شد.

همزمان با گران شدن نرخ ارز حتی اقلام داخلی هم گران شد و قیمت پسته با رشد صد درصدی روبرو شده است. واحدهای صنفی فروش آجیل و خشکبار بر این باورند که اقلام خود را هنگام گرانی ارز خریداری کرده اند و در شرایط فعلی حاضر نیستند با ارزان تر فروختن به کسب و کار خود ضرر و زیان وارد کنند. البته شاید تا حدودی هم حق با این فروشندگان باشد اما دولت در این بین باید با تنظیم بازار و تامین نیاز بازار شب عید به فکر مصرف کنندگان باشد.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی