مازندران

اعتراض فرهیختگان و مردم فهمیم شهرستان بهشهر نسبت به اقدامات وزارت بهداشت

شناسه خبر: 76325 سرویس: استانها

جمعی از پزشکان،اعضای هیات علمی ،خانواده های شهدا وایثارگران و مردم شهرستان بهشهر نسبت به اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي کشور اعتراض خود طی نامه ای بیان نمودند


استاد ارجمند جناب آقای دکتر سعید نمکی، وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
سلام علیکم
احتراما ضمن تشکر از زحمات جنابعالی و همه عزیزان در سطوح ملی، استانی و شهرستانی که در طی ادوار گذشته خدمات شایانی را در عرصه سلامت ارائه نموده اند، در ارتباط با ساخت و تجهیز بیمارستان 160 تختخوابی خاتم الانبیاء(ص) شهرستان بهشهر موارد ذیل را به استحضار میرساند؛
1- پروژه ساخت بیمارستان جایگزین 160 تختخوابی امام خمینی(ره) بهشهر در سال 1386 با زیربنای تقریبی 15000 متر مربع در سه طبقه در منطقه ورودی عباس آباد در زمینی به مساحت 25000 متر مربع شروع و در تیر 98 ، پس از 12 سال تکمیل و با ظرفیت ۲۱۷ تخت به دانشگاه علوم پزشکی مازندران و شبکه بهداشت شهرستان بهشهر تحویل شد و بر اساس مستندات موجود و اطلاعات واصله ، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، به دستور وزارت بهداشت و با استناد و توجیه اینکه بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) بدلیل فرسودگی و قدمت بالای بیمارستان امام(ره) به عنوان بیمارستان جایگزین ساخته شد، تصمیم به تعطیلی بیمارستان امام (ره)و انتقال آن به بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) را گرفته اند و برای اجرایی کردن این تصمیم، به علت عدم وجود فضای فیزیکی کافی در بیمارستان خاتم ، اقدام به تخریب برخی از فضاهای موجود بیمارستان و تغییر کاربری قسمتهایی از بیمارستان(مغایر با نقشه تیپ 160تخت ) و تیدیل به بخشهای بستری نموده اند تا بتوانند به هر شکل ممکن تعداد 240 تخت را در این بیمارستان جای دهند.
بنابراین با علم و آگاهی از ایرادات این تصمیم و مشکلاتی که در آینده در ارائه خدمت به شهروندان عزیز و ولایتمدار بهشهر بوجود خواهد آمد ، لازم میدانیم نکاتی را به عرض برسانیم، امیدواریم منجر به تصمیم مناسب گردد:
1- مستحضرید شهرستان بهشهر« شهر شهید بزرگوار هاشمی نژاد و 800 شهید دفاع مقدس و پنج سردار شهید استان مازندران» در محل تلاقی سه استان گلستان، سمنان و مازندران قرار دارد و تنها مسیر کریدور شمال شرق-شمال غرب و درمبدا کریدور شمال-جنوب ، واقع شده است، بهشهر در آینده ای نه چندان دور شهر مرکزی منطقه آزاد امیرآباد خواهد بود و یقیناً با توجه به ظرفیتهای بالقوه در آینده یکی از شهرهای مهم توریستی شمال و بلکه کشور و به تبع آن یکی از پر ترددترین و حادثه خیز ترین شهرستان ها خواهد بود.
2- بیمارستان امام (ره) شهرستان بهشهر به لحاظ قدمت و نیز تجهیزات و امکانات از مراکز بلوک در حوزه درمانی شرق استان مازندران محسوب می شود و با توجه به ظرفیتهای تخصصی کارآمد از سالیان دور علاوه بر ارائه خدمات درمانی به جمعیت 190هزار نفری شهرستان بهشهر، به 200 هزارنفر از جمعیت دو شهرستان همجوار گلوگاه و نکا نیز خدمات درمانی تخصصی ارائه می نماید.
3- نیاز به احداث بیمارستان جایگزین با استحکام سازه و امکانات به روز در شهرستان بدلیل فرسودگی ساختمان و تاسیسات و ..... بیمارستان مذکور در سال 1386 ، وجود داشت اما :
الف- بیمارستان 80 ساله امام(ره) با فرسودگی و قدمت بسیار، از سال 1392 با اجرای طرح تحول نظام سلامت با صرف میلیاردها تومان هزینه، نوسازی و تعمیر اساسی شده و از نظر تجهیزاتی نیز به روز شده است .
ب- ساختمان اطفال و دیالیز جدید در سه طبقه با زیربنای تقریبی 1350 متر مربع احداث و در سال 1395 به بهره برداری رسید.
ج- علاوه بر آن در ضلع جنوبی بیمارستان پروژه احداث اورژانس با اعتبارات ملی و زیربنای تقریبی 2600 متر مربع (زیر زمین و همکف) شروع و اسکلت فلزی آن نصب شد که توان و تحمل افزایش دو طبقه دیگر را دارد. که متاسفانه از سال 1396 اعتبارات تخصیص یافته وزارت برای تکمیل پروژه برای ادامه کار در این مرکز هزینه نشده است.
د- مرکز MRI در بهمن سال 1396 با مساحت 150 متر مربع احداث و به بهره برداری رسید.
هـ - بیمارستان امام (ره) که امروزه مرکز تروما و یا حوادث این شهرستان و شهرهای یاد شده محسوب و در مرکز شهر واقع شده در طول سالیان متمادی در معرض سیل و زلزله منطقه قرار گرفته و خوشبختانه همچنان مستحکم و پابرجاست و می تواند کما فی السابق به عنوان فضای درمانی مورد استفاده قرار گیرد.
4 - نگاهی به آمارهای مرکز آموزشی و درمانی و تخصصی قلب فاطمه زهرا(س) ساری نشان می دهد بیشترین میزان مراجعات به این مرکز از شهرهای اطراف آن است، همچنین بیشتر بیماران قلبی و نیازمند به آنژیوگرافی شهرستانهای شرق استان به ساری منتقل می شوند که عمدتا بدلیل کمبود تخت با تاخیر انجام می شود.
5- با شیوع بیماری کرونا در سطح کشور و منطقه و افزایش بیماران مسجل شد که در زمانهای ایجاد بحران و پاندمی یا اپیدمی بیماری، تخت های فعلی بیمارستانهای بهشهر پاسخگوی نیازهای شهرستان و منطقه نمی باشد.
6- بدلیل وجودجمعیت سالمند شهرستان و به تبع آن افزایش بیماریهای مرتبط با سالمندی منجر به افزایش بار مراجعات به بیمارستانها شده است که با توجه به میانگین مدت اقامت بیماران مذکور، شهرستان با کمبود تخت بخصوص تختهای داخلی و عفونی و تختهای ویژه آی سی یو مواجه می باشد.
7- هم اکنون بیمارستان امام با 170 تخت مصوب و 58تخت ستاره دار(مجموع228تخت) با ضریب اشغال بیش از 98درصد درحال ارائه خدمت می باشد با این اوصاف حتی اگر بیمارستان امام(ره) با 120تخت و بیمارستان خاتم با 160تخت همزمان فعالیت کنند باز هم در مجموع «بدون نگاه به آینده»، ضریب اشغال هر دو بیمارستان، بالای 85 درصد خواهد شد. این بدان معناست که در آینده ای نه چندان دور باز هم با مشکل کمبود تخت بیمارستانی مواجه خواهیم بود.
8 - با نگاهی به آمار مراجعین به بیمارستان امام (ره) مشاهده می شود که بیش از 85 درصد مراجعین و بیماران ( حدود 300000 نفر در سال ) برای دریافت خدمات سرپایی و پاراکلینیکی(ویزیت پزشک متخصص و عمومی، آزمایشگاه، رادیولوژی ، سی تی اسکن، سونوگرافی، ام آر آی ، تزریقات و سرم تراپی، فیزیوتراپی، آندوسکوپی و ... ) بدلیل دسترسی آسان تر و ارزان تر به بیمارستان مراجعه می کنند که هدایت آنها به سمت بیمارستان جدید بدلیل شرایط جغرافیایی منطقه به صلاح نمی باشد.
9 - پروژه ساخت و بهره برداری بیمارستان جدید ، بعد از 70 سال از شروع فعالیت بیمارستان امام (ره) شروع شده و 12 سال طول کشیده است. یقینا در صورت حذف بیمارستان ، فرایند توسعه بیمارستان جدید و افزایش تخت با شرایط فعلی در کوتاه مدت امکان پذیر نبوده و منطقه به شدت با کمبود تخت بیمارستانی مواجه خواهد شد.
10- براساس شاخصهای جمعیتی این شهرستان (بدون احتساب شهرستانهای همجوار و همچنین عبور سالانه بیش از 30 میلیون مسافر و عبور هزاران دستگاه وسایل نقلیه سنگین وسبک از این شهرستان و عوامل متعدد دیگر که بر بیمارپذیری و ضریب اشغال تختهای بیمارستانی تاثیر دارند) تا سال 1400 نیاز به حداقل 500 تخت بیمارستانی دارد. به عبارتی با حفظ بیمارستان امام(ره) و افتتاح بیمارستان خاتم(ص) باز هم نیاز به توسعه و افزایش تعداد تخت وجود دارد.
11 – بررسی آماری وضعیت حوادث و نیازهای شهرستان به خوبی مشخص می شود که در شهرستان نیاز به راه اندازی مرکزی دارای بخش آنژیوگرافی، خدمات فوق تخصصی نورولوژی ، آنکولوژی ، گوارش و غدد ، اعصاب و ... که مورد خواست مردم بهشهر است، وجود دارد که به مرور زمان با تجهیز امکانات بیمارستان جدید باید محقق شود.


حال با توجه به موارد فوق استدعا مینمائیم:
1- با توجه به سطح بندی که در سال 92 به عنوان سند به دانشگاه ابلاغ گردید بیمارستان امام(ره) با توجه به موقعیت ویژه مکانی، با حداقل 120 تخت به عنوان بیمارستان جنرال شامل (داخلی،عفونی، قلب، اطفال و ...) به فعالیت خود به عنوان یک مرکز درمانی تخصصی ادامه فعالیت بدهد. (با تکمیل پروژه نیمه کاره و متوقف شده اورژانس)
2- بیمارستان 160 / 217 تختخوابی خاتم الانبیاء(ص) بدون تغییرات غیراصولی فضاهای استاندارد موجود، بعنوان مرکزآموزشی درمانـی تخصصـی و فوق تخصصی و مرکز ترومای منطقه شرق استان افتتاح گردیده و در صورت تامین فضای فیزیکی استاندارد در آینده به 240 تخت قابل ارتقا باشد. (مزید استحضار تعداد زیادی پزشک فوق تخصص در شهر داریم که به علت نداشتن امکانات فوق تخصصی در شهر، ناچار به خدمت در دیگر نقاط کشور هستند و مردم شریف بهشهر برای دریافت هر گونه خدمات فوق تخصصی ناگزیر به مراجعه به دیگر شهرهای استان میباشند)

راهکار فوری:

1- در ساختمان جدید علاوه بر فعالیت بخش دیالیز با 22 تخت و بخش اطفال با 30 تخت تامین اعتبار مورد نیاز ، برای تعمیرات طبقه دوم ساختمان اطفال به عنوان بخش بستری اقدام تا آماده بهره برداری شود.
2 - اورژانس بیمارستان امام (ره) ( تا تکمیل ساختمان جدید اورژانس ضلع جنوبی بیمارستان) با استقرار پزشک عمومی به ارائه خدمات سرپایی (ویزیت ، تزریقات و سرم تراپی و ... ) مبادرت نماید.
3- پیگیری تامین اعتبار برای تکمیل پروژه ساختمان ضلع جنوبی بیمارستان (اورژانس جدید) همراه با افزایش تعداد طبقات و تجهیز آن انجام شود.
4 – از طبقه همکف ساختمان قدیمی بیمارستان به عنوان کلینیک ویژه درمانی در دو شیفت صبح و عصر به ارائه خدمات درمانی تخصصی شامل ویزیت ، فیزیوتراپی، آندوسکوپی و کولونوسکوپی، تست ورزش و ... در کنار خدمات آزمایشگاهی و تصویربرداری مورد بهره برداری قرار گیرد تا ضمن تجمیع هزینه ها و تجمیع متخصصان در یک کلینیک ، دسترسی و هزینه های مردم نیز کاهش می یابد.
5- با توجه به اعتبار پروانه بهره برداری بیمارستان امام خمینی (ره) تا سال 1400 ، در اسرع وقت نسبت به اخذ و احیای مجوز و ساختار تشکیلاتی بیمارستان امام (ره) مستقل از بیمارستان خاتم الانبیاء (ص)اقدام شود.

توجه آنی:
1- با شروع فعالیت بیمارستان جدید و صدور پروانه بهره برداری، ساختارتشکیلاتی بیمارستان امام (ره) حذف و به بیمارستان جدید (خاتم الانبیاء (ص)) منتقل شد و اکنون ادامه فعالیت بیمارستان امام (ره) از لحاظ حقوقی و قانونی در هاله ای از ابهام قراردارد. فعالیت همزمان دو بیمارستان با یک ساختار تشکیلاتی از لحاظ اداری و مالی نیز کارکنان را دچار چالش خواهد کرد.
2 - با توجه به اینکه برای پذیرش بیماران دارای دفترچه بیمه از سازمانهای بیمه گر پایه، نیاز به عقد قرارداد بین بیمارستان و سازمانهای بیمه گر مربوطه می باشد با اتمام پروانه بهره برداری بیمارستان امام (ره) امکان ادامه قرارداد و در نتیجه پذیرش دفترچه بیمه مقدور نبوده و باید خدمات با تعرفه آزاد به شهروندان ارائه گردد که موجب نارضایتی مردم خواهد شد.
3- با توجه به اینکه در شرایط فعلی حدود 30 درصد بودجه بیمارستان از محل منابع عمومی و بقیه از محل منابع و درآمد اختصاصی تامین می شود با ابلاغ تشکیلات و ساختار بیمارستان جدید، ردیف اعتباری بیمارستان امام (ره) در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور حذف و منابع عمومی صرفا برای یک مرکز تخصیص می یابد و فعالیت همزمان دو بیمارستان ، تراز مالی هر دو مرکز را منفی و زیان ده خواهد کرد و بیمارستان در تامین ملزومات و پرداختها دچار چالش خواهد شد.
4- تاریخ اعتبار پروانه بهره برداری بیمارستان امام(ره) فرصتی است تا در سریعترین زمان ممکن نسبت به اخذ مجوز فعالیت و ابقاء ساختار تشکیلاتی اقدام شود.

جمعی از پزشکان،اعضای هیات علمی ،خانواده های شهدا وایثارگران،مردم شهرستان بهشهر



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی