نهضت امام خمینی(ره) سرآغاز هویت بخشی به جهان

شناسه خبر: 77564 سرویس: سیاسی

انقلاب اسلامی، دستاورد عظیم امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی است که موجب ایجاد نهضت بیداری اسلامی به عنوان سرآغازی برای هویت بخشی به جهان شده و مهمتر اندیشه و نگاه الهی ایشان به اذعان صاحبنظران امر، نگاه دنیا را نیز تغییر داده است.


قیام حضرت امام (ره) و موفقیت انقلاب اسلامی ‌شرایط جدیدی را در مقابل انزوای بیش از پیش شعائر دینی و ایمان مذهبی به وجود آورد که حاکی از ورود جهان به دوره‌ای متفاوت از ادوار گذشته و عصری با ویژگی‌های ممتاز دینی و معنوی است.

امام خمینی(ره) با اندیشه و نگاه الهی خود به تاکید صاحبنظران امر موج بیداری اسلامی را در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی ایجاد کرده است، اثرگذاری اندیشه امام در جهان اسلام پیامبرگونه بود و این تاثیر در جهان به طوری گسترش یافت که همه سیاسیون و حتی دشمنان اذعان دارند که این مرد بزرگ نگاه دنیا را تغییر داده است.

قیام امام خمینی(ره) و موفقیت انقلاب اسلامی ایران در دنیا، شرایط جدیدی را ایجاد کرد که نمونه آن دستیابی به انقلابی نوین با شعائر خاص دینی است، از این رو می‌توان امام را معلم بزرگ بیداری اسلامی و اتحاد جهان اسلام نامید که در طول دوران مبارزه و رهبری خویش، با بیان سخنان و رهنمودهای خویش، آزادی و بیداری ملت‌های جهان را تبیین کرده و به ابعاد گوناگون آن پرداخت.

انقلاب اسلامی عامل مهم در پیشبرد روند بیداری مسلمانان

دبیر قرارگاه فرهنگی جهاد کبیر استان اصفهان گفت: مروری به پدیده جنبش‌های اسلامی معاصر نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی ایران یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در پیشبرد روند بیداری و آگاهی مسلمانان و ازدیاد فعالیت‌های مؤثر در جوامع عربی و اسلامی بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن بابایی افزود: نظریه تأثیرپذیری کشورهای اسلامی از انقلاب، مبتنی بر سخنان رهبران جنبش‌های آزادی‌بخش و الگوبرداری آنان از انقلاب ایران و مطالعه‌ تحولات و رویدادهایی است که در کشورهای اسلامی رخ داده است.

وی ادامه داد: حضرت امام خمینی(ره) معلم بزرگ بیداری اسلامی و اتحاد جهان اسلام بودند که در طول دوران مبارزه و رهبری خویش، با بیان سخنان و رهنمودهای خویش، آزادی و بیداری ملت‌های جهان را تبیین کرده و به ابعاد گوناگون آن پرداختند.

مسئول تشکل‌های دینی و هیات‌های مذهبی اداره‌کل تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: نهضت امام خمینی(ره) با احیای حاکمیت اسلام ناب و زنده کردن ارزش‌های اسلامی، وجدان‌های خفته را بیدار کرد و غبارهای فطرت انسان‌های آزاده را کنار زد و روح امید و مبارزه را در آنان دمیدند.

وی اضافه کرد: تا زمانی که آرمان‌های این نهضت که اسلام‌خواهی، حاکمیت اسلام ناب، عدالت، ظلم‌ستیزی و حمایت از مظلومان و ستمدیدگان جهان زنده و پویاست و نظام بر آمده از آن پا برجا و استوار است این نهضت یک الگوی زنده برای بیداری انسان‌ها و ایستادگی در برابر ظلم و سلطه خواهد بود و این جریانی است که زمینه‌ساز ظهور ولی‌عصر (عج) و تحقق حاکمیت اسلام و مستضعفان بر مستکبران خواهد بود.

حجت الاسلام بابایی افزود: راه‌کارها و شرایط و زمینه‌سازی سیاسی برای شکل‌گیری حکومت جهانی عبارت از ایجاد تحول جهانی به عنوان یکی از بسترهای مناسب برای رسیدن به جامعه موعود، ایجاد دگرگونی‌ها و تحولات فکری، اعتقادی و ایمانی در همه مردم جهان است.

به گفته وی با توجه به این‌که قاموس حرکت حضرت امام(ره)، انجام وظیفه در راستای فرامین الهی است لذا این اندیشه، محدود به زمان و مکان خاصی نیست.

وی ادامه داد: حیات دوباره شعائر اسلامی، رویکرد مسلمانان، به ویژه نسل جوان، به تفکر اسلامی، پیروزی اسلام گرایان در انتخابات مجالس و شهرداری‌های کشورهای اسلامی، تشکیل دولت‌هایی با اهداف و شعارهای اسلامی و حضور انبوه مسلمانان در محافل مذهبی، تنها بخشی از آثار روح خودباوری مسلمانان است که حضرت امام خمینی(ره) با نفس مسیحایی خود در پیکر نیمه جان جوامع اسلامی دمیدند.

دبیر قرارگاه فرهنگی جهاد کبیر استان اصفهان افزود: تبیین، ترویج و تبلیغ ارزش‌های برآمده از انقلاب اسلامی ایران و در واقع صدور آن به همه جای عالم تنها به منزله تثبیت و طرح ارزش‌های انقلابی نیست؛ بلکه ایجاد زمینه و بستری مناسب و جهانی برای شکل‌گیری انقلاب مهدوی است.

به گفته وی طرح تشکیل دولت اسلامی با حضور همه کشورهای مسلمان، امری مهم و تأثیرگذار است، بر اساس این مدل و الگو، تلاش بین دولت‌های اسلامی، زمینه‌ای برای رسیدن به حاکمیت مستضعفان و صالحان بر روی زمین است.

حجت الاسلام بابایی، یکی از ابعاد مهم زمینه‌سازی برای تشکیل حکومت جهانی مهدوی را محافظت از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن و تلاش برای تداوم آن تا عصر ظهور برشمرد.

وی بیان کرد: وحدت، یکپارچگی و خیزش جوامع اسلامی و ملت‌های مستضعف می‌تواند یکی از زمینه‌ها و مقدمات مناسبی برای شکل‌گیری انقلاب جهانی باشد.

وحدت امت اسلامی ایده بنیادین امام (ره)

دبیر قرارگاه فرهنگی جهاد کبیر استان اصفهان، راهبرد وحدت امت اسلامی و نزدیکی جوامع ستمدیده و مستضعف را از ایده‌های بنیادین امام خمینی برشمرد که هم باعث تقویت و توانمند شدن آنان و هم زمینه ساز و مقدمه‌ای برای انقلاب جهانی امام مهدی (عج) شده است.

وی تصریح کرد: بدون اتحاد و یکپارچگی حق طلبان، خدا باوران و بی‌بهرگان از قدرت (مستضعفان)، حرکت به سمت جامعه موعود الهی، به کندی پیش خواهد رفت و دست قدرتمندان و مستکبران برای استضعاف و بهره‌کشی از دیگران بازتر خواهد بود.

حجت الاسلام بابایی با بیان اینکه یکی دیگر از زمینه‌های تشکیل حکومت جهانی حضرت مهدی، بالا بردن قدرت اسلام و تلاش برای تحقق آموزه‌های متعالی آن در سراسر زمین و تثبیت حاکمیت اسلام است گفت: اسلام باید گسترش یابد و زیبایی‌های آن بر همگان آشکار شود تا مقدمه‌ای برای پذیرش عمومی و جهانی انقلاب و حکومت مهدوی شود.


وی ادامه داد: رسیدن به جامعه آرمانی و موعود، نیاز به کوشش، جهاد و مبارزه فرهنگی، سیاسی، نظامی و دارد و همه آن‌ها باید از سوی باورداران به منجی موعود و زمینه‌سازان انقلاب جهانی صورت گیرد.

مسئول تشکل‌های دینی و هیات های مذهبی اداره‌کل تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: در این راستا امام خمینی (ره)، امت مسلمان ایران را به جهت جهاد، ایثارگری و فداکاریشان، زمینه‌سازان ظهور معرفی می‌کند و یکی از زمینه‌های مهم تشکیل حکومت جهانی مهدوی را قیام و خیزش عمومی مستضعفان، مظلومان و ستمدیدگان می‌داند.

نهضت بیداری اسلامی امام، جهان‌بینی جدید برای مسلمانان

مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان اصفهان گفت: نهضت بیداری اسلامی امام خمینی (ره) جهان‌بینی و ایدئولوژی جدیدی برای تمامی مسلمانان آزادیخواه جهان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالحیان افزود: اصلی‌ترین عامل توجه امام (ره) به بیداری اسلامی نشأت گرفته از شناخت دقیق و صحیح ایشان از مکتب اسلام است.

وی اضافه کرد: امام در مقوله بیداری اسلامی همواره بر بیداری همه ملت‌ها، صرف‌نظر از جغرافیایی که در آن قرار دارند، تأکید کرده است.

مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان اصفهان افزود: اندیشه‌های امام خمینی (ره) از اسلام ناب نشأت گرفته و الهام بخش بیداری اسلامی در جهان اسلام و حرکت‌های آزادیبخش در نقاط دیگر جهان شده است.

وی با بیان اینکه امروز بیداری اسلامی با الگوگیری از انقلاب اسلامی شکل گرفته است ، گفت: یکی از مهم‌ترین محورهای اثرگذار در اندیشه امام (ره) صدور انقلاب اسلامی به سراسر جهان بود به شیوه‌ای که در سراسر جهان به خصوص در دنیای اسلام بسیاری از مردم مسلمان متأثر از اندیشه بینانگذار جمهوری اسلامی هستند و از گفتار و رفتار امام الگو گرفتند.

حجت الاسلام صالحیان افزود: این بیداری اسلامی و اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره) موجب شده است که قدرت‌های استکباری در برابر انقلاب اسلامی به زانو درآیند.

وی تاکید کرد: امام خمینی (ره) مقابله با ظلم و طاغوت را منحصر در جا و مکان خاصی نمی‌دانند و تأکید دارند که مسلمانان در هر جای عالم هستند نباید اجازه جور حاکمان را بدهند.

توجه به احیای حکومت اسلامی و رهبری دینی

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: نهضت بیداری اسلامی امام خمینی (ره) آگاهی یافتن مسلمانان برای دفاع از حقوق خود در مکتب اسلام را در بین جهانیان موجب شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی با اشاره به تاثیرگذاری چشمگیر انقلاب اسلامی در دنیا افزود: بیداری اسلامی این تاثیر را بیش از پیش و به میزان قابل توجهی نشان داده است.

وی ادامه داد: گستردگی و تاثیر بیداری اسلامی در جهان تا به حدی بوده است که حتی دشمنان اسلام هم به آن اعتراف و اذعان داشته‌اند و همواره در تلاش برای سرکوب آن بوده و هستند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، یکی از تاثیرات مهم بیداری در کشورهای اسلامی را آزادی بیان و خواسته‌ها و تلاش برای دستیابی به آن دانست و گفت شاید بتوان با توجه به تأثیر انقلاب اسلامی بر مسیر پر نشیب و فراز بیداری اسلامی، اندیشه امام خمینی(ره) را به عنوان یکی از مهمترین اندیشه‌هایی دانست که توانست از عرصه نظر تا عمل حرکت کند و حتی الگویی حکومتی بر مبنای اصول مذهبی را ارائه دهد.

وی اضافه کرد: امام که خواهان تغییر وضع موجود و تبدیل آن به نظمی مطلوب از طریق دگرگونی بنیادین در ساختار سیاسی، احتماعی و تحولی عمیق در باورهای ملت ایران بود با تکیه بر ارزش‌های اسلامی و وحدت کلمه، حرکتی را پایه‌ریزی کردند که سازمان یافته، زیربنایی و در برگیرنده حداکثر نیروهای اجتماعی باشد.

حجت‌الاسلام قطبی افزود: شاید تمایز امام خمینی(ره) در جریان اندیشه‌ بیداری اسلامی، توجه به احیای اندیشه حکومت اسلامی و رهبری دینی است.

وی ادامه داد: امام ابتدا در حوزه نظری و در کتاب ولایت‌فقیه خود به تبیین نظری ضرورت حکومت اسلامی پرداخت و سپس در حوزه عمل به عینیت بخشیدن به این نظر همت گمارد.

منبع:ایرنا



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی