واکنش نماینده ایران در ژنو به اتهامات بی اساس چند کشور اروپایی

شناسه خبر: 86801 سرویس: سیاسی

سفیر و نماینده دائم کشورمان در ژنو، انگ زدن به دیگران را ادامه ذهنیت استعماری و توهم خود برتربینی برخی کشورهای غربی عنوان کرد.


اسماعیل بقایی هامانه، سفیر ایران و نماینده دائم کشورمان در ژنو، در واکنش به بیانیه مشترک‌ گروهی از کشورهای غربی در انتقاد از وضعیت حقوق‌بشر در ایران، تاکید کرد: مایه تاسف است که برخی کشورها، دیگران را برای رعایت حقوق‌ بشر موعظه می کنند، در حالی که جنایات گذشته و حال خود را فراموش کرده و بر این واقعیت که بخش زیادی از مصیبت های دیگران نتیجه سیاست های استعماری گذشته و ذهنیت برتری طلبانه خود آنهاست، سرپوش می‌گذارند.

بقایی هامانه با انتقاد از این رویکرد کشورهای غربی در قبال مسائل حقوق بشری، چنین سیاستی را تنها باعث تفرقه و تقابل بین کشورها و تنزل حقوق بشر به ابزاری برای اهداف سیاسی ارزیابی دانست و تاکید کرد که برخی کشورهای اروپایی شورای حقوق بشر را تبدیل به عرصه ای برای مداخله گری علیه کشورهای در حال توسعه نموده‌اند.

نماینده کشورمان با اشاره به اینکه حاکمیت قانون لازمه حفظ و حرمت حقوق بشر می‌باشد، اعمال فشار بر دولت‌های دیگر تحت لوای حقوق بشر برای تغییر نظام حقوقی داخلی و یا دخالت در پرونده های قضایی را غیرقابل قبول دانست.

بقایی هامانه که در چهل و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سخن می‌گفت، بهترین راه برای تحقق اهداف شورا را گفت‌وگو و همکاری بر اساس اصل بی طرفی و پرهیز از انگ‌زدن و کلیشه گرایی دانست.

سفیر کشورمان در بخش دیگری‌ از سخنان خود نسبت به تداوم نقض گسترده و سیستماتیک‌ حقوق‌ بشر فلسطینیان در سرزمین های اشغالی هشدار داد و از شورای حقوق بشر خواست مانع از عادی شدن سبعیت و نقض فاحش حقوق بشر توسط‌ رژیمی‌ شود که موجودیتش بر اساس تروریسم و تجاوز بنا گذاشته شده است.

منبع:ایسنا



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی