پخش زنده مسابقات بسکتبال زنان

شناسه خبر: 87267 سرویس: ورزشی

فدراسیون بسکتبال برای نخستین‌بار مسابقات زنان را به‌شکل زنده و مستقیم پخش می‌کند.


بالاخره زنان راهی برای دیده‌شدن مسابقاتشان پیدا کردند. در دو هفته گذشته ۱۲ بازی‌ از لیگ برتر بسکتبال زنان انجام شده و همه این بازی‌ها پخش مستقیم شده‌اند. البته تلویزیون نقشی در پخش این بازی‌ها نداشته است. بازی‌ها به‌صورت اینترنتی و از اکانت آپارات فدراسیون به نمایش گذاشته می‌شود.

سال گذشته گزارش رادیویی بسکتبال سروصدا به پا کرد ولی این بار برای نخستین‌بار است که تصویری از مسابقات داخلی زنان پخش می‌شود. طی چند دهه اخیر، خط قرمزهای صداوسیما اجازه نداده تصویری از مسابقات زنان که داخل ایران انجام می‌شود، روی آنتن زنده برود. تنها خاطره‌ای که بینندگان تلویزیون از تماشای مسابقات زنان دارند، به چند تصویر از بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ و بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ محدود می‌شود. این تصویرها از مسابقات انفرادی بود؛ مسابقاتی که گرفتن مدال ورزشکار ایرانی قطعی به‌نظر می‌رسید.

از وقتی هم که استفاده از فضای مجازی در ایران همگانی شده، ورزشکاران زن از این فضا برای دیده‌شدن استفاده می‌کنند. یا خود ورزشکاران اخبار فعالیت‌هایشان را در صفحه اینستاگرامی به اشتراک می‌‌گذارند یا بعضی از صفحه‌های خبری ویدئوهایی را که با گوشی‌های همراه از مسابقات زنان گرفته می‌شود، به نمایش می‌گذارند. یکی از همین صفحات اینستاگرامی که اخبار فوتبال را پوشش می‌دهد، سال گذشته بعضی از بازی‌های لیگ فوتبال و فوتسال را گزارش کرد. اما پخش مسابقات لیگ بسکتبال زنان متفاوت است. این بازی‌ها بعد از هماهنگی با وزارت ورزش و صداوسیما پخش می‌شود.

شبنم کلاهی، دبیر فدراسیون بسکتبال در این‌باره می‌گوید: «همانطور که وزارت ورزش پس از تأیید لباس بانوان بسکتبالیست برای حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی از زنان حمایت کرد، در پخش مسابقات هم ما را همراهی کرد. هم آقای وزیر و هم خانم فرهادی‌زاد، معاونشان برای پخش مسابقات ما را تشویق و حمایت کرده‌اند.» به‌تازگی اگر سایتی بخواهد مسابقاتی را پخش کند، باید از صداوسیما مجوز بگیرد. کلاهی می‎گوید: «هر مجوزی که برای پخش مسابقات نیاز بوده، گرفته‌‌ایم.»


یکی از مشکلات همیشگی ورزش زنان دیده‌نشدن است. چون مسابقات از تلویزیون پخش نمی‌شود، اسپانسرها هم حاضر نیستند در لیگ‌‌های زنان تیمداری کنند. در پخش اینترنتی بازی‌های بسکتبال، باشگاه‌ها هم فرصت دیده‌شدن پیدا کرده‌اند. به گفته کلاهی، باشگاه‌ها در تبلیغات دور سالن سهم دارند. کلاهی می‌‌گوید: «هدف اصلی ما گسترش ورزش زنان است و سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها همه برای این هدف است. با پخش مستقیم بازی‌ها زحمات و توانایی‌های ۳گروه -ورزشکاران، مربیان و داوران- دیده می‌شود. با این دیده‌شدن، تیم‌های زنان می‌توانند اسپانسر جذب کنند.»

با اینکه مسابقات زنان آنلاین پخش می‌شود، اما تصاویر مسابقات آنها سیو نمی‌شود و کسانی که موقع انجام بازی تماشای آن را از دست می‌دهند، شانس دیگری برای تماشای بازی ندارند. کلاهی می‌گوید فیلم این بازی‌ها در فدراسیون نگهداری می‌شود و اگر باشگاهی بخواهد، می‌تواند آن را داشته باشد. افراد نزدیک به فدراسیون می‌گویند مسئولان نخواسته‌اند فیلم بازی روی سایت سیو شود.

منبع: همشهری



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی