لاریجانی برای بار دوم بیانیه داد/ اعضای شورای نگهبان آدرس غلط ندهند

شناسه خبر: 92402 سرویس: سیاسی

علی لاریجانی برای بار دوم در مورد رد صلاحیتش توسط شورای نگهبان بیانیه داد.


این بیانیه در حالی صادر شد که صبح امروز، لاریجانی یک بیانیه داده و از اعضاء شورای نگهبان خواست دلایل رد صلاحیتش را روشن بیان کنند . چندی بعد، کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان به این بیانیه پاسخ داد. به نظر، این بیانیه برای لاریجانی قانع کننده نبوده و او بیانیه دوم را صادر کرده است.

در بیانیه لاریجانی آمده است:

از بنده خدا، علی لاریجانی به اعضای محترم شورای نگهبان

شورای محترم نگهبان، احتراما به استحضار می رساند: 1- بند (۱۱-۲) سیاستهای کلی ابلاغی رهبری معظم درباب انتخابات صراحت دارد که شورای نگهبان موظف به «پاسخگویی مکتوب در خصوص دلایل ابطال انتخابات و رد صلاحیت داوطلبان در صورت درخواست آنان» است. لذا ضوابط روشنی (فوق الذکر) در این امر وجود دارد و عبارت «عدم پیش بینی حکمی در قانون انتخابات» بهانه و آدرس غلط است.

۲- سیاست کلی صراحت براعلام کتبی دلایل رد صلاحیت توسط شورا دارد وضرورتی بر حضورکاندیدا، دیده نشده است. آن زمانیکه لازم بود شورای محترم نگهبان برای کشف صحت و سقم گزارشهای کذب، از کاندیداها دعوت نماید، دعوتی صورت نداد.

۳- با توجه به عدم دریافت دلایل رد صلاحیت اینجانب، مجددا این درخواست را اعلام می کنم. اما چرا براین امر اصراردارم؟ در تاریخ ۱۳۸۲/۱۰/۲۴ ، رهبری معظم در دیدار با اعضای شورای نگهبان در مورد احراز مجدد صلاحیت حتی نمایندگان مجلس فرمودند:

آن وقت که صالح بود، حالا صلاحیتش را استصحاب کنید... اگرخلافش ثابت نشده، این احراز، استصحاب است و هیچ لزومی ندارد که انسان بخواهد از طریق دیگری این صلاحیت را احراز کند.»


صلاحیت اینجانب، یک بار برای ریاست جمهوری و چند بار برای مجلس، مورد تائید شورای نگهبان واقع گردیده است. ا آیا اینجا جای استصحاب نبود؟ مگر اینکه با این بیان صریح رهبری معظم، شورای محترم، استنادات قوی داشته که بیان رهبری در استصحاب را کنار گذاشته اند، یعنی عملا به رد صلاحیت اینجانب رسیده اند. لذا انتظار طبیعی است که بنده «اسناد و مدارک کافی و قابل اعتماد» شورا را جدی تر مطالبه نمایم.

۴- در سالهای قبل، بارها مناقشات جدی با آن شورا - البته از سر دلسوزی برای احقاق حقوق مردم - درمورد رد صلاحیت نمایندگان مجلس داشته ام، گاه موثر واقع می شد وگاه هیچ تاثیری در آراء شورا نداشت. امید است با اجرای سیاستهای کلی انتخابات و اینگونه مطالبات، مردم حق گرایی دستگاههای حکومتی را بهتر از گذشته حس نموده ودرانتخابات مشارکت پرشورتری داشته باشند

منبع: خبر فوری




مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی