بنزین گران می شود؟

شناسه خبر: 96758 سرویس: اقتصادی

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران خبر افزایش قیمت بنزین به ۱۴ هزار تومان را تکذیب کرده و گفته است: خبری از گرانی قیمت بنزین نیست و تصویری در این بار گرفته نشده است.


فاطمه کاهی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال حذف یارانه بنزین در بودجه 001 و واقعی قیمت‌ها وجود دارد، اظهار کرد: تصمیم‌گیری در این زمینه برعهده دولت بوده و مجلس هم انتخاب آن را بر عهده دارد. شرکت پخش تنها مجری مصوبه های دولت است.

در روزهای گذشته اخباری مبنی بر احتمال افزایش قیمت بنزین به لیتری 14 هزار تومان شنیده شده و در فضای مجازی بدین ترتیب بیان شده است که قرار است قیمت بنزین سال آینده به 14 هزار تومان برسد و درآمد حاصل شود از آن افزایش یارانه نقدی مردم شود. احتمالا این همان طرح پیشنهادی است که قبل از انتخابات و به شکل بسته شدن مختلف در محل اتاق بازرگانی تهران رونمایی شده بود.

بیست و نهم شهریورماه امسال، یک عضو کمیسیون و بودجه مجلس شورای اسلامی گفته است که بنایی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی یعنی بنزین و گازوئیل در بودجه سال آینده وجود ندارد.

رحیم زارع با اشاره به جلسات کمیسیون برنامه و بودجه با سازمان برنامه و بودجه در مورد بودجه 1400 اعلام شده بود که در جلسات پیشنهاد شده است به دولت در مورد نرخ ارز و یارانه های پنهان و آشکار و اصلاح بودجه داده شده است اما این را در نهایت چه تصمیمی گرفته است بر دولت خواهد شد که تا ۱۵ آذرماه موعد لایحه بودجه سال آینده را به مجلس مشخص می‌شود.


به گفته او در مورد افزایش قیمت بنزین در سال آینده صحبتی نشده است بنزین و حامل انرژی انرژی بالایی در سبد مصرفی خانوار دارند زیرا اساس اقتصاد ما به دلار و بنزین ارتباط داشته و افزایش قیمت بنزین اثر تورمی بالایی را داشته است.

این اساس در مورد تعیین تکلیف یارانه‌های پنهان و مخفیانه از سوی مقامات و نمایندگان مجلس گفته می‌شود که این موضوع به مولفه‌ها و عواملی که در آن عواملی هستند که باید آن‌ها را تعیین کنند، همچنین یارانه نقدی هم مطرح است که باید از راه‌هایی چون نظرخواهی از مردم باشد. وضعیت آن را مشخص کرد. ظاهرا بنایی برای گران شدن حامل‌های انرژی یعنی بنزین و گازوئیل در سال آینده وجود ندارد و احتمال افزایش قیمت در سال ۱۴۰۱ منتفی است. بهبود وضعیت معیشت مردم و سپس نظرخواهی و اقناع سازی مردم است و مولفه ها و فاکتورهای زیادی برای اجرای آن وجود دارد.

منبع: ایسنا



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی