استارتاپ ها پلی به سوی شکوفایی اقتصادی و اشتغال زایی

شناسه خبر: 25787 سرویس: کسب و کار

استارتاپ ها ظرفیت های ناشناخته ای هستند که با توسعه آن ها می توان با رشد ایده ها گامی اساسی در راستای شکوفایی اقتصادی و فرصت سازی شغلی برداشت.


استارتاپ ها شرکت‌ها و کسب و کارهای نوپایی هستند که طراحان آنها، مراحل گسترش مخاطبان و کاربران را در پیش گرفته و هنوز در بازار، تثبیت نشده‌اند، اغلب این کسب و کارها با فناوری‌های نوین و دامنه مجازی پیوند خورده‌اند و در این بستر رشد می‌یابند.

با توجه به نو بودن حوزه فناوری‌های ارتباطات، امکان رقابت دراین عرصه بیش از صنایع دیرپای نفتی، خودروسازی، نظامی، ساختمان سازی و بانکداری مهیا است و شرکت‌های تازه تأسیس استارت آپی امکان موفقیت بیشتری در این حوزه دارند.

تأسیس یک شرکت در حوزه فناوری‌های ارتباطی نیازمند بودجه‌های کمی است و با فناوری‌های پیچیده و بسیار تخصصی روبه رو نیست.

برخی کشورهای آسیایی همچون هند، چین و مالزی با سرمایه گذاری‌هایی عظیم در زمینه استارت آپ ها به ویژه حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تلاش کرده‌اند تا پیشتاز این عرصه کسب و کار شوند و نیاز است که در راهبردهای کشور ایران نیز سهم بیشتری برای این بخش قایل شده و زمینه مناسب رشد و تثبیت آن بیش از پیش مهیا شود.

در اغلب کشورهای جهان، حمایت و زمینه سازی برای استارتاپ ها توسط دولت پی گرفته می‌شود و جنوب شرق آسیا، نمونه‌ای از کشورهایی هستند که با ایجاد بسترها و شرایط لازم، فرصت را برای رشد و پیشرفت استارت آپ ها فراهم ساخته و باعث گسترش شرکت‌های نوظهور و قدرتمند در این حیطه شده‌اند.

در ایران معاونت علمی و فناوری و ستادهای زیر مجموعه آن همچون ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز بار مسئولیت ایجاد زیرساخت‌ها و پیش شرط‌های توسعه استارت آپ را برعهده دارند و همان طور در معرفی ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز آمده است باید یکپارچگی‌های لازم را برای توسعه و تجاری سازی فناوری‌های نرم و هویت ساز دنبال کنند.

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی گفت: راه اندازی کسب و کارهای نوپا علاقه بسیاری از جوانان تحصیل کرده و دانشجویان است و در شرایطی که قشر دانشجو امکان اشتغال تمام وقت را ندارد و در شرایط کنونی اقتصاد سرمایه گذاری روی استارتاپ ها مزیتی جدی است.

«محمد رفیعی» با بیان اینکه مرز میان شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها نامشخص است، اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس فعالیت برخاسته از دانش و تولید فناوری ایجاد می‌شوند و دانش‌محور هستند اما، استارتاپ ها پاسخی خلاقانه به یک نیاز موجود یا تعریف آن است و با سرمایه اولیه خیلی پایین می‌توان فعالیت در این وادی را کلید زد.

وی بیان کرد: تلاش دانش آموختگان و دانشجویان برای راه اندازی و فعالیت شرکت‌های استارتاپی، امری ضروری و شبیه جهاد در جبهه جنگ است چرا که این مهم نقش مهمی در مقابله با تحریم‌ها و استقلال کشور دارد و باید با حمایت استعدادهای برتر کشور زمینه هدایت آنها به سمت ایجاد شرکت استارتاپ را فراهم کرد.

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی اظهار داشت: توانمندسازی حوزه‌های نوآور در صنعت و کشاورزی از الزامات روز کشور برای رسیدن به توسعه‌یافتگی است و می‌توان برای تقویت این واحدها از توان موجود در شرکت‌های استارتاپی و در نهایت دانش‌بنیان استفاده کرد تا این شرکت‌ها پل ارتباطی بین دانش و صنعت باشند و از سوی دیگر بسیاری از اخترعات را می‌توان به سمت تقویت واحدهای نوآوری جهت داد به شرط اینکه تولید محصول مقیاس‌پذیر، بازار محور و دارای قابلیت حصول ارزش‌افزوده اقتصادی و اجتماعی مدنظر باشد.

رفیعی اضافه کرد: شرکت‌های استارتاپی در کشور حلقه واسط بین ایده و فناوری هستند و مسئولان عالی رتبه نظام و دولت بارها بر رشد و شکوفایی آنها تاکید کرده‌اند و ارزش گذاری بر این حوزه مهم در سیاست‌های دولت تدبیر و امید نمایان است.

وی با اشاره به مشکلات استارتاپ ها و کسب وکارهای نوین دانش بنیان در جذب سرمایه و تأمین مالی، گفت: یکی از مهم‌ترین راهکارها در این راستا ایجاد شبکه سرمایه‌گذاران است که ادبیات و دغدغه مشترکی دارند و زبان هم را بهتر می‌فهمند اما، همه آنها توانایی شناسایی ابعاد تجارت و ورود یک تنه به آن را ندارند بنابراین بهترین الگوا برای جذب سرمایه استارتاپ ها و یا کمک به جذب سرمایه گذاری اشتراکی است.

رئیس پارک علم و فناوری استان مرکزی افزود: این نهاد حمایتی به عنوان یکی از سرفصل‌های اصلی کارآفرینی، مقابله با بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار بر اساس علوم و فنون روز دنیا همچنان در جامعه ناشناخته است و در همین راستا اقدامات چشمگیری در راستای حمایت از شرکت‌های استارتاپی و دانش بینان در پارک انجام شده است، بنابراین نهادهای فرهنگی باید در راستای تشریح فعالیت‌های این مجموعه علمی و کارآفرین، حمایت لازم را داشته باشند.

رفیعی با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری در سه نسل تعریف می‌شود، بیان کرد: پارک‌های علم و فناوری در نسل یک تنها مکان فیزیکی در اختیار واحد تولیدی قرار می‌دادند و در نسل دوم به عنوان موتور محرک و فعال کننده واحدها نقش آفرینی می‌کرد اما، نسل سوم با هدف شبکه سازی فعالیت می‌کند و تشکیلات پارک در استان مرکزی در آستانه ورود به نسل سوم است.
وی اظهار داشت: با وجود ظرفیت‌های ارزشمندی که در پارک علم و فناوری استان مرکزی وجود دارد، بازارسازی و بازاریابی تولیدات همچنان به عنوان یک مشکل اساسی پابرجا مانده که پارک علم فناوری استان برنامه‌های مدونی را برای اصلاح این نقیصه تدوین کرده است.

معاون فناوری پارک علم فناوری استان مرکزی نیز گفت: شرکت‌های استارتاپی متشکل از افرادی است که با تشکیل یک گروه، ایده پردازی تجاری را در دستور کار خود قرار داده و پس از ارایه ایده به پارک با برنامه‌های آموزشی و تخصصی این ایده پخته و آماده تجاری سازی می‌شود.

«محمد کریم الدینی مکی آبادی» افزود: استارتاپ ها باید پیش از ارایه ایده‌، آموزش تخصصی تیم سازی، تجاری سازی، نوآوری، قوانین حمایتی، ثبت شرکت، الگوی کسب و کار را به صورت تخصصی فرا گرفته و برای پختگی آن از مشاوره‌های کارشناسان پارک علم و فناوری استفاده کنند.

وی بیان کرد: هدف اصلی پارک علم و فناوری این است که از شرکت‌های استارتاپی واحدهای دانش بنیانی بسازد تا بتوانند ضمن ایجاد اشتغال مولد و پایدار گام مهمی در راستای توسعه اقتصادی کشور بردارد.

معاون فناوری پارک علم و فناوری استان مرکزی اظهار داشت: بیش از ۱۱۰ شرکت در این نهاد علمی و آموزشی فعالیت می‌کنند که برخی از آنها استارتاپ و شمار قابل توجهی نیز از استارتاپی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

کریم الدینی ادامه داد: عاملی که باعث می‌شود اقتصاد دانش بنیان حرکت کند اراده فردی و جمعی افراد و دستگاه‌های اجرایی در مسئله سرمایه گذاری به عنوان بزرگترین حمایت از شرکت‌های استارتاپی و دانش بنیادی است بنابراین باید در نهادهای دولتی و خصوصی رویه اصلی برای آن تعریف شود.

وی افزود: باید از تجارب موجود در دنیا در راستای تأثیرگذاری بر روی فضای فعالیت استارتاپ ها در استان مرکزی و حتی کشور بهره مند شد و به همین منظور باید فضای کار ایده آل برای استارتاپ ها در مجموعه استان و به خصوص پارک علوم فناوری، دانشگاه‌ها و مراکز علمی فراهم شود.

معاون فناوری پارک علم و فناوری استان مرکزی افزود: مشکل اصلی در بحث فناوری و استارتاپ ها ضعف بستر فرهنگی است به طوری که زمینه‌های فرهنگی برای این حیطه کسب و کار نوین درسطوح مختلف از جمله مردم عامه، سیاستگذاری، دستگاه‌های اجرایی و مدیران صنایع فراهم نیست.

کریم الدینی موفقیت یک استارتاپ را در فروش محصول دانست و گفت: باید با راه اندازی دپارتمان‌های بازاریابی و از طرفی تبلیغات گسترده و در استان با هدف رونق تولید و حمایت از تولیدکنندگان داخلی میزان فروش این شرکت‌ها را افزایش داد.

مدیرعامل شرکت روشان کاوان داده هوشمند اراک گفت: این شرکت در بخش سامانه جامع گردشگری با راه اندازی یک اپلیکیشن تخصصی فعالیت می‌کند و در کمتر از یک سال کاربران ریادی را جذب کرده است.


«رضا خدادادی» افزود: اگر چه تبلیغات و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی گامی اساسی در راستای حمایت از شرکت‌های استارتاپی و یا دانش بنیان اما، در صورتی که ایده مطرح شده بر اساس نیازسنجی‌های کارشناسی انجام شود به تبلیغات گسترده وابستگی نیست و مردم به خوبی از ایده مذکور استقبال می‌کنند.

وی اضافه کرد: تمامی تاسیسات گردشگری کشور از قبیل جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، هنری، طبیعی، مسیرهای دسترسی، آب و هوا و بهترین زمان برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری نقاط مختلف کشور در اپلیکیشن شرکت روشان کاوه داده هوشمند طراحی شده و کاربران با مراجعه به این سامانه می‌توانند مکان و زمان سفر خود را مشخص کنند.

مدیرعامل شرکت روشان کاوان داده هوشمند اراک ظهار داشت: این شرکت زیر نظر مرکز رشد پارک علم و فناوری استان فعالیت می‌کند و ضمن اختصاص یک مکان برای فعالیت این شرکت یک تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی نیز از سوی پارک به این شرکت پرداخت شده و هشت نفر در این شرکت فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت داده افزار روپل نیز گفت: ظرفیت‌های مطلوبی در شرکت‌های استارتاپی استان مرکزی وجود دارد که در صورت معرفی و تشریح فعالیت‌ها می‌تواند ترمیم گر بسیاری از چالش‌های اقتصادی و حل معضل بیکاری باشد اما همگرایی و معرفی فعالیت‌های این بخش ضروری است.

«معصومه غلامی» افزود: پارک علم و فناوری استان حمایت موثری در بخش ارایه تسهیلات از شرکت‌های استارتاپی دارد و شمار قابل توجهی از این شرکت‌ها به خصوص فعالان بخش خدمات نیازمند دریافت تسهیلات نیستند و باید تصمیماتی اتخاذ شود که تسهیلات به جای ارایه به شرکت‌ها به دستگاه‌ها و افرادی که به خدمات این شرکت‌ها نیاز دارند پرداخت شود.

وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان ممکن است در برخی از موارد به مشکلات آنها اضافه کند بنابراین ارایه این نوع تسهیلات به شرکت‌ها و دستگاه‌های بهره بردار می‌تواند ضمن تقویت سرمایه در گردش، امید و انگیزه را برای فعالیت گسترده‌تر و حتی جذب نیروی کار بیشتر فراهم کند.

مدیرعامل شرکت داده افزار روپل بیان کرد: قوانین دست و پاگیر در نهادهای مختلف اجرایی به خصوص در صدور مجوزها، بازارسازی و بازار یابی از مهمترین مشکلات شرکت‌های نوپای استارتاپی هستند که دولت می‌تواند با حل این مشکلات حمایت گسترده‌ای این شرکت‌ها داشته باشد.

غلامی ادامه داد: شرکت‌های استارتاپی با سرمایه ناچیزی راه اندازی می‌شوند و در صورت شکست هم با یک حمایت ناچیز و یا تزریق مبلغ ناچیزی تسهیلات و یا آورده داخلی می‌تواند سرپا شده و تلاش خود را دوباره از سر بگیرد اما سرمایه گذاری در شرکت‌های بزرگ می‌تواند در شرایطی هزینه‌های بسیاری را برای حاکمیت و یا سرمایه گذاران ایجاد کند که جبران آن غیر ممکن باشد.

وی در خصوص فعالیت شرکت داده افزار روپل و ایده نوینی این شرکت نیز گفت: این شرکت با استفاده از دانش‌های نوین علم داده به شرکت‌ها و نهادهای مختلف دولتی خدمات رسانی می‌کند، به این ترتیب که داده‌های شرکت‌های مختلف را می‌گیرد و با استفاده از الگوریتم‌های تخصصی آنها را تحلیل کرده و بازخوردش را ارایه می‌کند و بر اساس آن نهادهای دولتی بهترین راه برای خدمت رسانی با بیشترین بازدهی را انتخاب می‌کنند.

مدیرعامل شرکت داده افزار روپل اضافه کرد: این شرکت فعالیت خود را از یک سال قبل در استان آغاز کرده و چهار نفر در آن فعالیت می‌کنند.

استان مرکزی با ۲ هزار و ۸۰۰ واحد تولیدی و صنعتی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی و چهارمین کانون صنعت کشور مطرح است.

این استان یکی از مناطق دانشجو پذیر کشور است که حدود ۱۰ درصد از جمعیت یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفری آن را جامعه دانشگاهی شامل می‌شود.

مرکز آموزش عالی در استان مرکزی فعال است که ۱۵ واحد معادل ۱۷ و ۶۵ صدم درصد از کل دانشگاه‌ها دولتی، ۱۳ واحد معادل ۱۵ و سه صدم درصد پیام نور، ۲۲ واحد معادل ۲۵ و ۸۸ صدم درصد آزاد اسلامی، ۲۴ واحد معادل ۲۸ و ۲۴ صدم درصد علمی- کاربردی و ۱۱ واحد یک و ۹ صدم درصد دانشگاه‌های استان نیز غیرانتفاعی هستند.

پارک علم و فناوری استان مرکزی در شهریور ماه سال ۱۳۸۱ بر اساس مصوبه شورای عالی گسترش آموزش عالی، شروع به فعالیت کرده است و در دی ماه ۱۳۸۲، اولین مرکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری استان، فعالیت اجرایی خود را آغاز کرد.

۷۰ شرکت دانش بنیان در استان مرکزی فعالیت می‌کنند.













منبع:ایرنا



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی