هفدهمین کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد

شناسه خبر: 86695 سرویس: آموزشی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مراسم افتتاحیه هفدهمین کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران، در روز چهارشنبه ۱۹ شهریور ماه۹۹ با حضور دکتر عارف (رئیس انجمن رمز ایران)، دکتر رسول جلیلی (عضو شورای عالی فضای مجازی و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف)، دکتر دوایی (معاون پژوهشی دانشگاه)، دکتر شاه حسینی (معاون بین الملل دانشگاه) و دکتر علائیان (دبیر کنفرانس و رئیس دانشکده ریاضی دانشگاه) برگزار گردید.


این کنفرانس در روزهای ۱۹ و ۲۰ شهریور ۹۹ به میزبانی دانشگاه علم و صنعت ایران و به علت شیوع ویروس کرونا به جز افتتاحیه که به صورت محدود و با پخش آنلاین انجام شد، سایر بخش های کنفرانس برای اولین بار به صورت مجازی برگزار می گردد.
در مراسم افتتاحیه این کنفرانس دکتر علائیان (رئیس دانشکده ریاضی دانشگاه علم و صنعت و دبیر هفدهمین کنفرانس بین المللی رمز ایران) ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان و مدعوین همایش به معرفی اجمالی دانشگاه و کسب موفقیت های اخیر و موقعیت ممتاز دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشکده ریاضی در سال های اخیر پرداخت.
وی در ادامه گفت: انجمن ریاضی ایران با ۲۱ سال سابقه مدتی است وارد عرصه های صنعتی رمز شده است. این در حالی است که انجمن رمز از انجمن ریاضی در این حوزه جلوتر است.
وی در ادامه افزود: این کنفرانس هر ساله در یکی از دانشگاه های معتبر ایران برگزار می شود و این بار دانشکده ریاضی دانشگاه علم و صنعت میزبان این همایش است و در این کنفرانس بیش از ۴۰۰ نفر از اساتید، سخنرانان و فرهیختگان دانشگاهی داخلی و خارجی شرکت نموده اند که از این میان ۹۰ مقاله جهت داوری ثبت نام شدند و همچنین ۲۶ مورد از این مقالات توسط کمیته علمی کنفرانس (جهت ارائه) پذیرفته شده است.
سخنران دوم مراسم افتتاحیه، دکتر دوایی مرکزی (معاون پژوهشی دانشگاه) بود که به موضوع رمز در قرآن اشاره کردند که هر سوره ای در قرآن رمزی است از چیزی. همچنین با اشاره به نقش شبکه های اجتماعی در دنیای امروز گفت: شبکه اجتماعی تاثیری بسیار زیادی در سرنوشت انسان دارد و صرفنظر از بحث تکنیکال، بحت غیرفنی آن در مساله اجتماعی و فرهنگی بسیار ملموس می باشد.
وی افزود: مساله بلاکچین که مساله بسیار مهم در رابطه با مساله اسناد داده ها است، از لحاظ علمی مطرح و نوآورانه است و از حوزه رمزگرایی بیرون آمده و همه زوایای زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد.
دکتر جلیلی (دکتری کامپیوتر از دانشگاه سیدنی، عضو شورای عالی فضای مجازی و مدیر گروه فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شریف) سخنران ویژه مراسم افتتاحیه این همایش بود.
ایشان با اشاره به مباحث فلسفی در خصوص حوزه فضای مجازی و فضای حقیقی و اینکه بالاخره پیروز این میدان حاکمان فضای مجازی خواهند بود یا برعکس گفت: فضای مجازی در اختیار فضای حقیقی قرار خواهد گرفت ولی تاثیرات مهمی در مسیر حرکت جامعه و به خصوص دولت مردان خواهد داشت.
ایشان با اشاره به سندهایی که در این بیست سال در این حوزه تدوین شده است تاکید کرد ایرانت که در واقع همان اینترنت ملی است می بایست در کشور برقرار گردد و در واقع اگر به دنبال استقلال و حاکمیت ملی در فضای مجازی هستیم می بایست از ایجاد و توسعه ایرانت حمایت کنیم زیرا که حکمرانی در فضای مجازی بحث خیلی مهمی است. در حال حاضر حکمرانی فضای مجازی دنیا در دست امریکا است و احتمال دارد در آینده از این طریق به ما و یا دنیا آسیب وارد شود.
ایشان اضافه کرد: قطعا احترام به حریم خصوصی افراد حقیقی و حقوقی باید رعایت شود و امنیت بدون توجه به علم یعنی شعار بدهیم ولی علم و فناوری نداشته باشیم.
وی در پایان ضمن تشکر از انجمن رمز ایران بابت پیشنهادهای کارشناسی و موثر آن به شورای عالی فضای مجازی و مجموعه های حاکمیتی به ویزه سند افتا در سال ۸۴ و سند سیاست های کلی افتا، اظهار امیدواری نمود انجمن رمز همچنان در این مسیر نقش ایفا نماید و شورای اجرایی جدید در حل مسائل حتما تلاش خواهد کرد تا به هم باوری رسیده و با قوت دگردیس شویم.


گفتگوی روابط عمومی با آقای دکتر عارف (دبیر انجمن رمز ایران) در حاشیه مراسم افتتاحیه کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران
با توجه به صحبت هایی که در کنفرانس صورت گرفته چه تعاملی بین انجمن رمز ایران و نهادهای حاکمیتی وجود دارد تا بتوانند به راه حل های فنی دست پیدا کرد تا ضمن حفظ حاکمیت ملی، حقوق شهروندی افراد نیز حفظ شود؟
به این توجه کنید که ما یک انجمن علمی هستیم. در عین حال راهبرد اصلی انجمن از ابتدا به غیر از وظیفه ای که همه انجمن های علمی برای خودشان قائلند یک وظیفه راهبردی در ارتباط با راهبردهای این بخش برای خودمان قائل شدیم. به همین دلیل ارتباط بسیار نزدیک و تناتنگی با مسئولین و نهادهای تصمیم گیر داشتیم. شاید اولین سندی که امروز هم اشاره شد، سند رسمی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با افتا بود که به پیشنهاد انجمن در سال ۸۴ به تصویب دولت رسید. سند دوم سیاست های کلی افتا بود که باز پیشنهاد انجمن بود که البته در مجمع تشخیص مصلحت مطرح گردید و با تائید مقام معظم رهبری برای اجرا ارسال شد.

آیا به رعایت حقوق شهروندی در سند افتا اشاره شده است؟
حقوق شهروندی طبق قانون باید حفظ شود. این یک فرض است که حتی در فصل سوم قانون اساسی به حقوق شهروندی، حریم خصوصی افراد و ... اشاره شده است. قطعا همه تصمیمات و قوانین می بایست بر همان اساس باشد و ما هم بر همان مبنا حرکت می کنیم.
انجمن بنا ندارد سند مستقلی در این حوزه پیشنهاد دهد یا در تدوینش به شورای عالی فضای مجازی کمک نماید؟
در بحث شورای عالی فضای مجازی ما احساس می کنیم که باید آن شورا محوریتی که انجمن برای خودش نانوشته دارد را برای خودش قائل شود. ضمن اینکه ما یک تفاهم نامه ای را هم جهت همکاری در فضای مجازی با شورا داریم.
انتظارمون اینه که شورای عالی فضای مجازی در این بحث فعال تر شود و انجمن هم در خدمتشون باشد. ولی هر وقت احساس کنیم که کمبودهایی هست حتما این کار را خواهیم کرد که حداقل پیش نویس اولیه سند را آماده کنیم.
آقای دکتر ارتباط انجمن با دانشگاه و به ویژه دانشجویان جوان به چه صورتی است؟
ببینید ما راهبرد اصلی مان ارتباط با دانشگاه بود. به همین دلیل اصرار داشتیم که مهم ترین رویداد انجمن که کنفرانس هست هر سال با محوریت و میزبانی دانشگاه به کمک انجمن در دانشگاه برگزار شود. به همین دلیل هم خوشبختانه هفدهمین کنفرانس را در دانشگاه بزرگ علم و صنعت داریم تا بتوانیم جوانان دانشمند رو در حقیقت جذب کنیم.
از ابتدا در فکر تشکیل شاخه های دانشجویی در دانشگاه ها بودیم که خوشبختانه تا حدودی موفق هم بودیم و برنامه مان این است که در شورای اجرایی، دانشمندان جوانان به خصوص استادیاران جوان، کاندیدا شوند. ما هم همکاران را تشویق خواهیم کرد به آنها رای دهند تا ان شاء الله راهبرد نقش اصلی پروسه جوانان را بر عهده بگیریم.
به عنوان آخرین سئوال بفرمائید برنامه انجمن در کاربردی کردن رمز در کشور چیست؟
بحث رمز در حوزه صنعت کلا کاربردی است. ما یکی از اولویت هایمان صنعت و فناوری است و یکی از کارگروه های قوی در انجمن، کارگروه صنعت رمز هست. در عین حال ارتباط خوبی را نیز با تمام دستگاه ها فراهم کردیم.
ما به این نتیجه رسیدیم که هم باید نیت استخاره داشته باشیم و خودمان استخاره بگیریم.
یعنی هم صورت مساله را تعریف کنیم و هم بخش ها به خصوص بخش های غیر امنیتی را تلاش کنیم تا اهمیت رمز را به آنها بفهمانیم. من به شوخی بهشون می گفتم شما اگر اهمیت این حوزه را باور نکنید، ما بلایی سرتون میاریم که بیایین التماس کنین تا مشکلاتتان را حل کنیم.
خوشبختانه در مجموع افراد و همینطور همه دستگاه ها و همه بخش های مختلف می بایست به رمز مراجعه کنند و با یک نگاه کاربردی به این امر ورود کنند. الحمدلله امروز وضع کشور بد نیست.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی