قدرت ایران در عجیب‌ترین سلاح گرم/ دو نارنجک‌انداز مهم ایران را بشناسید

شناسه خبر: 86782 سرویس: امنیت

نارنجک، سلاح گرمی است که از زمان‌های دور از آن استفاده می‌شده. اکنون "نصیر" و "کاوه"، نام دو نارنجک مهم کشورمان است.


نارنجک نوعی اسلحه‌ گرم است که توسط نفر قابل حمل بوده و علیه نفرات یا تجهیزات و ماشین‌ها استفاده می‌شود. نارنجک دارای مقداری ماده منفجره(خرج) است که وزن آن بستگی به نوع خرج مصرفی و وظیفه تعریف شده دارد، ولی از یک کیلوگرم تجاوز نمی‌کند و توسط محفظه‌ای فلزی احاطه شده‌است. محفظه فلزی معمولاً قابلیت ترکش شدن خوبی دارد تا در صورت انفجار مواد منفجره بیشترین آسیب ممکن را به نفرات دشمن وارد کند. از نارنجک در جنگ‌های نزدیک مثلاً پاک‌سازی سنگر دشمن یا تیربارچی یا استحکامات دشمن استفاده می‌شود.

چه زمانی نارنجک اختراع شد؟

تاریخچه استفاده از نارنجک‌های دستی به زمان‌های دور بازمی‌گردد. این نارنجک‌ها که دارای ابعاد بزرگی نیز بودند درون ظرف‌های بزرگ سفالی و قرار دادن تکه پارچه مشتعلی روی آن ساخته می‌شد. با پرتاب این نارنجک، پس از برخورد آن با زمین و شکسته شدن ظرف سفالی، ماده سوختنی موجود در آن انفجار گونه مشتعل شده و آسیب زیادی به دشمن وارد می‌کرد.
با گذشت زمان و گسترش علوم و کشف مواد منفجره جدید و قوی‌تر از گذشته و همچنین ماشینی شدن صنایع و تولیدات، نارنجک‌های دستی نیز سیر تکاملی خود را گذرانده و به شکل‌ها و انواع امروزی با کارایی و قدرت تأثیر بیشتری پا به میدان‌های نبرد گذاشتند.

اولین نشانه‌های استفاده از نارنجک‌های شبه امروزی در جنگ‌ها به قرن 10 پس از میلاد در اروپا می گردد که گونه‌ای از مواد آتش زا در محفظه‌هایی قابل پرتاب توسط سربازان امپراطوری "بیزانس" مورد استفاده قرار می گرفت.

در قرن 16 میلادی اما استفاده از نارنجک سنتی در اروپا رواج یافت. نارنجک اولیه یک گوی فلزی بود که با خرج تفنگ پر شده بود و به وسیله آتش زدن یک فتیله که داخل خرج تفنگ خشک شده بود فعال می شد. این نارنجک اولیه بین یک تا 3 کیلوگرم وزن داشت. نارنجک‌هایی که در جنگ جهانی اول مورد استفاده قرار گرفت قوطی‌های خالی بودند که با سنگ و ماده انفجاری پر شده بودند.

انواع نارنجک‌ها

نارنجک‌های دستی امروزی به چند دسته متفاوت تقسیم شده و هرکدام با قابلیت‌ها و انواع مختلف تولید می‌شوند. از انواع مختلف و پر مصرف امروزی می‌توان به نارنجک‌های دستی ترکش زا، صوتی- نوری، دودزا، اشک آور و خفه کننده و همچنین آتش زا اشاره کرد.

نارنجک‌انداز چیست؟

نارنجک‌انداز نوعی سلاح گرم است که با استفاده از گاز باروت یک نارنجک را با سرعت و دقت بیشتر و در فاصله‌های دورتر از آنچه یک سرباز می‌تواند آن را با دست پرتاب کند، شلیک می‌کند. نارنجک‌اندازها در دو شکل کلی ساخته می‌شوند. برخی یک سلاح مستقل (فقط برای شلیک نارنجک) هستند که به صورت تک تک یا به صورت مسلسل نارنجک را شلیک می‌کنند. برخی دیگر نیز به صورت یک دستگاه اضافه شونده به زیر لوله تفنگ‌ها(مانند تصویر زیر) ساخته می‌شوند.

نارنجک‌اندازهای ایرانی


یکی از مهم‌ترین نارنجک‌اندازهای ساخت ایران، نارنجک‌انداز 40میلیمتری اتوماتیک نصیر است. این نارنجک انداز دارای نرخ آتش 250 تا 300 نارنجک در دقیقه است و می‌تواند نارنجک‌های 40 میلیمتری را تا فاصله 2200 متری شلیک کند. این نارنجک انداز با نوارهای 30 تایی تغذیه شده و وزن آن حداکثر 44 کیلوگرم است.

نارنجک انداز 40 میلیمتری نصیر را هم می‌توان با نصب روی سه پایه و هم با نصب روی انواع خودرو‌ها، شناورهای دریایی یا بالگردها استفاده کرد.

بر اساس آنچه تسنیم نوشته، پس از ساخت نمونه اولیه از این نارنجک‌انداز، صنایع دفاعی کشورمان دست به ارتقاهایی برای کارایی بهتر نارنجک‌انداز 40 میلیمتری زد. از جمله‌ این ارتقاها نصب نارنجک‌انداز 40 میلیمتری نصیر روی سکوی مراقبتی سداد 402 است. سداد 402 ازجمله سکوهای مراقبتی ساخت صنایع دفاعی کشورمان است که قابلیت لینک با سلاح را هم دارد. سداد 402 به دوربین‌های حرارتی، دید در روز و مسافت سنج لیزری مجهز است.

نصب نارنجک‌انداز 40 میلیمتری نصیر روی سامانه سداد 402 علاوه بر امکان کنترل از راه دور این نارنجک‌انداز دقت در هدفگیری و افزایش کارایی این سلاح در تاریکی شب و هوای نامساعد را موجب می‌شود.

نارنجک‌انداز کاوه یکی دیگر از نارنجک اندازهای ساخت ایران است. این نارنجک انداز که برای نخستین بار در جریان رزمایش محرم نیروی زمینی ارتش در تاریخ 25 مهر 1394 رونمایی شد، توسط صنایع شهید کاوه وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است.

این اسلحه نارنجک‌انداز 30 میلی‌متری، با برد هزار و 800 متر دارای قابلیت انهدام تجمعات دشمن و انهدام نفربر‌های زرهی با حجم آتش بالاست.

دوربین نصب شده بر روی این سلاح قابلیت تنظیم 45 درجه در اطراف و 75 درجه در ارتفاع را دارد. این سلاح، قابلیت نواخت 350 تا 400 گلوله در دقیقه را دارد و با بهره‌گیری از نارنجک‌های شدید‌الانفجار قابلیت انهدام اهداف مختلف را داشته و در دفاع زمینی می‌تواند از نیرو‌های واکنش سریع پشتیبانی کند.

نارنجک انداز کاوه که به خشاب حلزونی مجهز است، قابلیت نصب بر روی خودرو، قایق وبالگرد را هم داراست. وزن این سلاح بدون پایه 18 کیلوگرم و با احتساب پایه 30 کیلوگرم است.

منبع: خبر فوری



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی