ظریف: تحریم‌های آمریکا علیه ایران در شیوع کرونا تروریسم پزشکی است

شناسه خبر: 86804 سرویس: سیاسی

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی مواضع کشورمان درباره مسائل جاری پیرامون ایران و به ویژه در موضوع روابط تهران-واشنگتن را تشریح کرد.


به نقل از شبکه راشا تودی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با این شبکه درباره بیماری همه‌گیر کرونا گفت: این بیماری فقیر و غنی و دشمنان را نمی‌شناسد و در حال تاثیر گذاشتن بر همه ماست. همه ما باید برای مبارزه با این ویروس متحد شویم. متاسفانه آمریکا حتی در خرید دارو و واکسن مانع ایران می شود.
وزیر امور خارجه کشورمان درباره تاثیر تحریم‌های اقتصادی آمریکا بر شیوع کرونا در ایران گفت: تحریم‌ها و فشار اقتصادی تاثیر چشم گیری در دو سطح داشته است. اول این که ما نمی‌توانسیتم مانع سر کار رفتن مردم بشویم. ما نمی‌توانستیم مشوق‌ها و کمک‌های دولتی بلاعوض بیشتری برای ماندن مردم در خانه و کسب هزینه های زندگی انجام دهیم و خزانه دولت آن قدر پر نبود، بنابراین ما باید به آنها اجازه می‌دادیم که خودشان کسب درآمد کنند. این تصمیمی بود که باید می‌گرفتیم و تصمیم بسیار سختی بود که باید می گرفتیم. سطح دوم خرید دارو و واکسن است. آمریکا اول از همه منابع مالی ما را با ممانعت از فروش نفت محدود کرد و دوم این که از داشتن دسترسی به پول خودمان جلوگیری می کند.

وی افزود: ما در کشورهای خارجی مقداری پول بلوکه شده داریم و آن کشورها توسط آمریکا از اجازه دادن به ما برای خرید دارو با پول خودمان منع شده‌اند. هرچه آمریکایی ها درباره این می‌گویند که تحریم‌هایشان بر موارد بشردوستانه تاثیر نمی‌گذارد فقط یک دروغ است. ما در تلاش بوده‌ایم برای واکسن سازمان جهانی بهداشت و واکسن های معمولی پول انتقال دهیم که نتوانسته ایم. این از پایه و اساس تروریسم پزشکی است که آمریکا در آن دست دارد.
ظریف درباره سفرش به مسکو علیرغم وجود این بیماری همه گیر گفت: این سومین سفر من به مسکو پس از کرونا است. برخی چیزها هستند که باید به صورت حضوری مورد بحث قرار بگیرند.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی