۲۰ درصد بیماران کرونایی به آسیب عضله قلب دچار می‌شوند

شناسه خبر: 86827 سرویس: پزشکی و سلامت

متخصص قلب دانشگاه علوم پزشکی بابل یکی از عوارض قابل توجه ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را آسیب قلبی به مبتلایان ذکر کرد و گفت: از هر پنج نفر مبتلا به ویروس کرونا یک نفر به آسیب عضله قلب دچار می‌شود.


دکتر نغمه ضیایی از عدم مراجعه بیماران قلبی به مراکز درمانی بخاطر ترس از ابتلا به کووید-۱۹ ابراز نگرانی کرد و افزود: عدم درمان صحیح و به موقع مشکلات حاد قلبی عروقی در بعضی موارد به مراتب کشنده تر و خطرناک تر از ابتلا به کووید بوده است.
وی با اشاره به ۲۹ سپتامبر روز جهانی قلب بیان کرد: از اوائل سال ۲۰۲۰ میلادی ویروس کرونا و عوارض قابل توجه ابتلا به آن به یک معضل جهانی تبدیل شده است .
متخصص قلب و فلوشیب دانشگاه علوم پزشکی بابل ضمن بیان این مطلب که بیماری قلبی و عروقی همچنان به عنوان اولین عامل مرگ و میر در جهان شناخته شده است، بیان داشت: بیماران قلبی از جهات مختلف در این همه گیری در معرض خطر و آسیب قرار دارند.
وی افزود: بیماران قلبی و افراد مبتلا به زمینه های این بیماری مانند دیابت و فشار خون بیشتر در معرض ابتلا به فرم های شدید کرونا قرار دارند لذا آسیب و التهاب عضله قلب، درگیری عروق کرونر یا ایجاد نارسایی قلبی و زمینه تشکیل لخته در سیستم قلبی عروقی از عوارض وخیم ابتلا به کووید ۱۹ است.
ضیایی اظهار داشت: به موازات انتشار اخبار شیوع کرونا در جامعه، بسیاری از افراد مبتلا به بیماری زمینه ای قلبی که دچار علائم حاد قلبی عروقی شده اند به دلیل خطر ترس ابتلا به کووید-۱۹ از مراجعات دوره ای خود به مراکز درمانی یا مراجعه به مراکز اورژانسی سر باز زدند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: این اطمینان به همه افراد جامعه باید داده شود که در مراکز درمانی، بیماران مبتلا به بیماری زمینه ای قلبی که دچار کووید ۱۹ شده اند و بیمارانی که دچار علائم حاد قلبی و عروقی به صورت مجزا شده اند با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و در مراکز مجزا نگهداری می شوند و عدم درمان صحیح و به موقع مشکلات حاد قلبی عروقی در بعضی موارد به مراتب کشنده تر و خطرناک تر از ابتلا به کووید بوده است.

وی تاکیدکرد: همه گیری کرونا نباید مانع مراجعات دوره ای بیماران قلبی و عروقی و یا مراجعه اورژانسی در زمان بروز علائم حاد قلبی عروقی به مراکز درمانی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان کرد: امسال بیش از هر زمان دیگر باید به سلامت سیستم قلبی عروقی و ایجاد یک زندگی سالم و استفاده از رژیم غذایی مناسب و پرهیز از مصرف نمک، سیگار و الکل توجه کنیم.



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی