بایدن به‌دنبال توافقی به‌جز برجام است

شناسه خبر: 93633 سرویس: سیاسی

استادیار گروه مطالعات آمریکا در دانشگاه تهران گفت: اگر امریکا به دنبال ادامه دادن رفتار هشت ماهه گذشته خود باشد و درسی نگیرد، توافق حاصل نمی شود.


فوآد ایزدی با اشاره به پیش بینی مذاکرات ایران و امریکا در دولت سیزدهم اظهار داشت: یک حُسن وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت سیزدهم «نداشتن توهمات دولت دوازدهم مبنی بر اینکه اگر با امریکا مذاکره شود وضعیت کشور بهتر می شود» است.

وی افزود: البته امضا شدن یا نشدن و حتی مسکوت ماندن برجام پیامدهایی در پی دارد. اما کار کارشناس امورخارجه وزن دادن به مسائل است.

استادیار گروه مطالعات امریکا در دانشگاه تهران یادآور شد: کاری که طی 8 سال گذشته انجام شد این است که میزان و شدت تحریم های امریکا بعد از امضا برجام بیشتر از قبل از امضا آن توافق نامه است. لذا باید با واقع بینی این معادلات عوض شود.

ایزدی با اشاره نقش آمریکا در مذاکرات پیش رو برای رسیدن به توافق با ایران بیان داشت: در مذاکرات پیش رو همه چیز بستگی به آمریکا دارد. به طوری که اگر به دنبال ادامه دادن رفتار 8 ماهه گذشته خود باشد و درسی نگیرد، توافق حاصل نمی‌شود.


وی یادآور شد: اگر آمریکا به دنبال بازگشت به برجام بود، نیازی نداشت که 8 ماه از دولت بایدن بگذرد. بلکه می توانست با دستور اجرایی رئیس جمهور به برجام بازگردد. رفتارها نشان می دهد که آمریکا به دنبال بازگشت به متن فعلی برجام نیست بلکه به دنبال آن چیزی است که بارها گفته است.

استادیار گروه مطالعات امریکا در دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: کشورهای عضو برجام باید متوجه شوند که اینگونه اقداماتی که آمریکا و آلمان مبنی بر بی میلی برای بازگشت به برجام از خود نشان می دهند در واقع عملیات روانی هستند تا امتیازات بیشتری بگیرند. اما دیگر خبری از آن همه امتیازات نیست.

منبع:فوری



مهمترین عناوین
مهمترین عناوین سیاسی